1.0 Konsep Tingkah Laku Bermasalah
Tingkah laku
bermasalah merupakan tingkah laku yang tidak normal atau terkeluar dari nilai
norma sosial masyarakat termasuk sekolah. Mohd. Nazar Mohamad (1990) menyatakan
bahawa tingkah laku bermasalah seseorang individu sebagai tingkah laku yang
mengganggu perjalanan kehidupannya. Manakala di bawah konteks pendidikan pula,
tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah laku murid yang boleh
menjejaskan kelicinan ataupun keberkesanan pengajaran dan pembelajaran terutamanya
di dalam bilik darjah.
2.0 Jenis-jenis Tingkah Laku Bermasalah
Tingkah laku
bermasalah boleh diklasifikasikan kepada dua kategori utama iaitu tingkah laku
bermasalah negatif dan tingkah laku bermasalah positif. Dimana tingkah laku
bermasalah negatif merangkumi tingkah laku yang menghalang (bergantung),
tingkah laku yang mengganggu (disruptif), dan tingkah laku antisosial
(distruktif). Manakala tingkah laku positif merangkumi tingkah laku ingin tahu,
cepat belajar, pintar cerdas, dan proaktif (Mok Soon Sang, 2011).
Di
dalam tingkah laku bermasalah negatif, tingkah laku bergantung merupakan
kelakuan yang membahayakan diri dan tidak mengganggu murid yang lain. Misalnya
mereka yang berkelakuan kebimbangan, pergantungan berlebihan, pengunduran diri
dan pengasingan diri telah dikategorikan dalam tingkah laku bermasalah
bergantung. Seperkara lagi, tingkah laku disruptif bukan sahaja membahayakan
diri tetapi membahayakan murid lain. Hal ini kerana murid yang hiperaktif sering
bertindak tanpa memikirkan akibatnya. Manakala tingkah laku distruktif
merupakan tingkah laku yang berbahaya. Ini kerana tingkah laku ini merupakan
aktiviti jenayah dimana ia akan mengancam keselamatan orang lain serta
kemudahan-kemudahan sekolah.
Tambahan
pula, tingkah laku bermasalah positif iaitu tingkah laku ingin tahu boleh
merujuk kepada murid-murid bersikap ingin tahu yang tinggi terhadap sesuatu
perkara yang dilihat. Misalnya, murid-murid menyentuh barang tanpa mendapat
kebenaran daripada guru. Tingkah laku ini akan menimbulkan situasi yang berbahaya
terutamanya dalam makmal. Selain itu, murid-murid yang mudah memahami sesuatu
konsep dengan cepat telah dikategorikan dalam tingkah laku cepat belajar.
Misalnya, murid yang cepat belajar akan berasa bosan dan tidak akan memberi
tumpuan lagi apabila guru mengulangi penerangannya.
Bagi murid-murid yang bertingkah laku pintar cerdas pula, mereka mempunyai kebolehan dalam aktiviti intelek seperti pemikiran abstrak, pemikiran logik, kemahiran lisan dan mempunyai daya reka cipta yang tinggi. Jadi, mereka akan cepat memahami terhadap konsep-konsep yang disampaikan oleh guru. Ini akan menyebabkan mereka hilang penumpuan sekiranya kaedah pengajaran guru adalah lambat. Manakala bagi murid yang bertingkah laku proaktif pula, mereka adalah sentiasa aktif dan bertindak dengan penuh semangat serta jarang menunggu arahan untuk melakukan sesuatu. Misalnya, selepas mereka memerhati sesuatu demonstrasi di dalam makmal, mereka ingin menjalankan uji kaji dengan serta merta.
Bagi murid-murid yang bertingkah laku pintar cerdas pula, mereka mempunyai kebolehan dalam aktiviti intelek seperti pemikiran abstrak, pemikiran logik, kemahiran lisan dan mempunyai daya reka cipta yang tinggi. Jadi, mereka akan cepat memahami terhadap konsep-konsep yang disampaikan oleh guru. Ini akan menyebabkan mereka hilang penumpuan sekiranya kaedah pengajaran guru adalah lambat. Manakala bagi murid yang bertingkah laku proaktif pula, mereka adalah sentiasa aktif dan bertindak dengan penuh semangat serta jarang menunggu arahan untuk melakukan sesuatu. Misalnya, selepas mereka memerhati sesuatu demonstrasi di dalam makmal, mereka ingin menjalankan uji kaji dengan serta merta.
3.0 Cara-cara Mengenal Pasti Murid yang Bermasalah
Tingkah
Laku
Laku
Guru boleh
mengenalpasti murid-murid yang bermasalah tingkah laku melalui pelbagai kaedah
iaitu melalui ujian, bukan ujian, dan kajian. Di dalam kaedah ujian, ahli
psikologi atau kaunselor sekolah akan mentadbirkan ujian-ujian psikologi dan
diagnostik ini. Penilaian psikologi dilaksanakan terhadap muid-murid yang
menunjukkan isu emosi dan isu tingkah laku. Penilaian ini biasa terdiri
daripada sesi temuduga dan analisa latar belakang. Antara penilaian psikologi
biasanya terdiri daripada perasaan, personaliti, tekanan, stail dan kebolehan
untuk berkait kepada orang lain, serta tingkah laku bermasalah dan emosi.
Tujuan utama bagi penilaian psikologi adalah untuk mendapat sesuatu gambaran
bagi tingkah laku klien atau tahap emosi distres dan juga menilai kekuatan dan
kelemahan murid-murid secara keseluruhan (Ragbir Kaur, 2012).
Bagi
penilaian diagnostik pula, ia berfokus kepada menilai ciri-ciri biasa dan tidak
biasa mengenai fungsi keseluruhan seseorang individu. Dimana penilaian
diagnostik daripada komponen-komponen temuduga klinikal, peperiksaan status
mental, dan satu atau lebih peperiksaan psikologikal. Tambahan pula, penilaian
ini boleh disingkatkan dengan ujian psikologikal yang terhad kepada aspek-aspek
spesifik. Ia juga boleh terdiri daripada penilaian komprehensif yang terdiri
daripada ukuran personaliti yang panjang dan terperinci. Biasanya, ahli-ahli
psikologi sekolah atau kaunselor sekolah yang akan mentadbirkan penilaian
diagnostik kerana ujian ini agak menyukarkan guru kelas. Hal ini kerana
guru-guru kelas tiada masa untuk mentadbirkan begitu banyak komponen dalam
penilaian diagnostik.
Kaedah
bukan ujian iaitu melalui pemerhatian dan temubual juga boleh digunakan untuk
mengenalpasti murid-murid yang bermasalah tingkah laku. Dimana pemerhatian
merupakan sesuatu kaedah kajian yang boleh digunakan oleh guru untuk mencari
kebaikan dan kelemahan murid-murid dan menentukan faktor-faktor yang
menyebabkan sesuatu tingkah laku bermasalah berlaku. Kaedah pemerhatian ini
adalah penting bagi guru untuk menentukan kekerapan, tempoh langsungnya serta
intensiti sesuatu salah laku murid yang telah dikenal pasti. Data yang dikumpul
melalui teknik pemerhatian adalah penting bagi seseorang guru. Hal ini kerana
guru boleh merancang tindakan susulan untuk menyelesaikan salah laku di dalam
bilik darjah. Di samping itu, ia juga boleh menolong guru mengawal tingkah laku
bermasalah di dalam bilik darjah. Bagi kaedah temubual pula, ia merupakan satu
siri penyoalan dan perbincangan antara guru bimbingan dengan murid bermasalah,
ibu bapa, penjaga, rakan sebaya dan pihak lain untuk mendapat maklumat.
Seperkara
lagi, guru-guru juga boleh menggunakan kaedah kajian untuk membuat analisis yang
terperinci mengenai murid-murid yang menunjukkan tingkah laku bermasalah di
dalam bilik darjah. Dimana metodologi yang boleh digunakan ialah kajian
rentasan, kajian membujur, kajian kes, dan kajian dokumen. Penyelidikan kajian
rentasan melibatkan pemerhatian sasuatu sampel populasi. Di mana
kumpulan-kumpulan yang berlainan boleh dibandingkan pada peringkat-peringkat
umur tertentu berdasarkan angkubah-angkubah seperti IQ dan memori. Dalam kajian
rentasan, guru-guru akan mengkaji murid-murid bermasalah pada
peringkat-peringkat umur yang tertentu sahaja. Misalnya, guru-guru mengambil
sampel kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku bermasalah daripada peringkat
umur yang berlainan untuk dikaji. Perubahan-perubahan dalam tingkah laku
bermasalah diukur dengan membandingkan perlakuan murid-murid dari suatu
peringkat umur ke peringkat umur yang lain.
Di
samping itu, kajian membujur merupakan satu kajian korelasi yang melibatkan
pemerhatian berulang mengenai item-item penyelidikan yang sama untuk satu
jangka masa yang lama. Data kajian membujur boleh dipungut melalui soal selidik
atau data pentadbiran. Melalui kajian membujur, murid-murid bermasalah yang
diperhatikan dalam jangka masa yang panjang oleh guru-guru untuk menilai semua
perubahan tingkah lakunya. Kajian ini melalui pemerhatian kepada tingkah laku
murid bermasalah untuk mendapat maklumat terperinci mengenai
perubahan-perubahan dalam tingkah lakunya. Kajian ini memerlukan masa yang
panjang dan perbelanjaan yang tinggi.
Tambahan
pula, guru-guru boleh menjalankan kajian kes untuk menganalisa tingkah laku
bermasalah secara terperinci khususnya bagi murid-murid yang mempunyai salah
laku yang serius. Kajian kes ini biasanya melibatkan sasuatu kajian membujur
secara mendalam mengenai sesuatu kes. Kajian kes merupakan suatu kaedah yang
sistematik unuk melihat kejadian, mengumpul dan menganalisa data serta
melaporkan keputusan tersebut. Melalui kajian kes, setiap aspek hidup dan latar
belakang individu telah dianalisis untuk melihat corak dan faktor-faktor
penyebab tingkah laku. Di samping itu, tujuan utama menjalani kajian kes ialah
generalisasi yang dibuat pada satu kes boleh digeneralisasikan kepada banyak
kes yang lain. Guru-guru juga boleh menggabungkan kaedah kajian seperti
temubual dan pemerhatian dengan rakan sebaya untuk membina kajian kes yang
kuat. Terdapat suatu kelemahan bagi kajian kes ini, dimana ia mengambil masa
yang panjang untuk mendapat keputusan kajian. Kadang-kadang, keputusan kajian
kes juga susah untuk digeneralisasikan kepada populasi yang lebih besar.
Bagi
kajian dokumen pula, ia merupakan analisis bertulis yang dibuat oleh guru-guru
terhadap sesuatu tingkah laku bermasalah berdasarkan dokumen-dokumen yang
dikumpulkan mengenai murid-murid yang biasa menunjukkan salah laku di sekolah.
Dimana kajian dokumen ini boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu rekod
awam dan dokumen peribadi. Tambahan pula, dokumen peribadi ialah akaun orang
pertama atau pengalaman dan kejadian yang telah berlaku. Dokumen kehidupan ini
termasuk punca diari, portfolio, gambar, kerja lukisan, jadual, buku skrap, dan
suratkhabar. Dokumen-dokumen ini juga mengandungi anekdot, borang maklumat
murid, laporan-laporan pemerhatian dan temuramah serta dokumen yang mengandungi
maklumat mengenai tingkah laku dan perkembangan murid bermasalah.
Dokumen-dokumen ini amat berguna dalam sesuatu projek penyelidikan. Hal ini
kerana ia membekalkan maklumat yang mengenai budaya sekolah dan ahli yang
terlibat dalam sesuatu projek bagi seseorang guru.
4.0 Pengurusan Tingkah Laku Bermasalah
Dengan diagnosis dan
analisis dokumen-dokumen ini, guru boleh memperkenalkan teknik-teknik modifikasi
tingkah laku untuk menangani tingkah laku bermasalah murid-murid. Dimana
pengurusan tingkah laku boleh dirujuk sebagai sesuatu rancangan untuk
memodifikasi tingkah laku bermasalah ke matlamat yang ditetapkan dengan
menggunakan teknik-teknik atau kaedah-kaedah yang sesuai seperti peneguhan
positif dan negatif. Tujuan utama bagi pengurusan tingkah laku adalah untuk
mengurangkan dan melupuskan tingkah laku negatif yang tidak diingini serta
memupuk tingkah laku laku positif yang diingini (Mok Soon Sang, 2010). Melalui
rancangan berkenaan, guru-guru harus memberitahu murid-murid tentang tingkah
laku yang harus diamalkan di sekolah serta peraturan-peraturan sosial yang
harus ditunjukkan dalam bilik darjah. Selain itu, guru-guru harus membetulkan
tingkah laku murid yang salah dengan menunjukkan mereka tingkah laku yang
betul. Hal ini kerana terdapat kajian yang menunjukkan bahawa kanak-kanak ini
mungkin mengalami masalah kesihatan mental pada kelak nanti.
Terdapat
tiga peringkat yang telah ditetapkan dalam proses memodifikasikan tingkah laku
murid-murid iaitu taksiran, “intervensi”, dan penilaian. Pada peringkat awal,
seseorang guru harus mengenalpasti tingkah laku bermasalah yang ditunjukkan
oleh seseorang murid. Jadi, guru boleh menetapkan objektif tingkah laku yang
sepatut ditunjukkan oleh murid tersebut. Tingkah laku bermasalah akan dinilai
supaya masalah dapat ditangani untuk membawa perubahan pola tingkah laku kepada
murid-murid yang bermasalah. Dalam proses “intervensi” pula, seseorang guru
boleh menggunakan pelbagai teknik modifikasi tingkah laku untuk memperbetulkan
tingkah laku yang salah. Dalam tahap ini, guru mestilah memodifikasikan tingkah
laku bermasalah supaya mereka tidak bergantung kepada ganjaran-ganjaran
ekstrinsik tetapi menunjukkan tingkah laku yang betul. Manakala dalam tahap
penilaian pula, guru berkenaan menilai hasil kesemua intervensi tingkah laku
dan membuat kesimpulan yang mengenai program modifikasi tingkah lakunya (Ragbir
Kaur, 2012).
Sebagai
rumusan, dalam proses modifikasi tingkah laku, guru-guru mestilah mengikut
langkah-langkah yang berikut iaitu membuat pemerhatian awal dan penilaian
terhadap tingkah laku bermasalah. Seterusnya, mengenalpasti dan menentukan
objektif tingkah laku positif yang perlu dicapai oleh murid-murid. Kemudiannya,
menunjukkan satu set tingkah laku positif iaitu sama ada dengan kaedah model
atau pemberitahuan. Akhirnya, memberikan ganjaran atau peneguhan untuk tingkah
laku positif secara tekal dan konsisten. Jikalau murid-murid masih menunjukkan
tingkah laku bermasalah walaupun pelbagai teknik dan “intervensi” digunakan,
jadi mereka perlu mendapat nasihat dan bantuan dari para professional.
Terdapat
beberapa prinsip yang boleh diamalkan untuk mengekalkan dan meningkatkan
tingkah laku yang diingini dalam sesebuah sekolah. Dimana guru boleh
mengamalkan prinsip bersiri anggaran untuk mengajar murid yang bermasalah untuk
beraksi dalam satu cara yang dia tidak pernah melakukan sebelum ini. Guru juga
boleh memberikan ganjaran secara bersiri sehingga masalah tingkah laku
ditangani. Misalnya, seseorang murid yang suka bercakap dengan kuat dan kurang
berminat untuk belajar. Dalam pengaplikasian prinsip ini, guru boleh memberi
ganjaran kepada murid tersebut apabila dia bercakap dengan perlahan atau
mengangkat tangan untuk menjawab soalan (Ragbir Kaur, 2012).
Di
samping itu, prinsip peneguhan berterusan juga perlu diamalkan untuk
mengekalkan dan meningkatkan tingkah laku yang diingini. Apabila guru ingin
membangunkan satu tingkah laku yang baru terhadap seseorang murid yang belum
menunjukkan sebelum ini, beliau akan memberikan ganjaran dengan serta merta
secara berterusan semasa tingkah laku yang betul dipertunjukkan oleh murid
tersebut. Sebagai contoh, seorang murid yang gagal dalam mata pelajaran sains,
guru akan memberikan ganjaran setiap kali murid tersebut boleh menjawab satu
set soalan sains dengan betul. Ini akan menggalakkan murid untuk mencuba dan
membuat lebih banyak soalan sains dan seterusnya menikmati kejayaan dalam mata
pelajaran tersebut.
Bagi
prinsip peneguhan negatif pula, guru-guru akan memastikan murid menunjukkan
peningkatan tingkah laku untuk mengelakkan daripada hukuman ringan yang telah
ditetapkan oleh seseorang guru. Misalnya, jika seorang murid tidak ingin pergi
ke bilik Guru Besar, dia perlulah duduk dengan diam sepanjang pengajaran
dijalankan. Dalam prinsip peningkatan peneguhan, seseorang guru ingin menggalakkan
murid untuk terus berusaha membuat satu tingkah laku yang telah dilazimkan
dengan ganjaran, beliau akan meningkatkan jangka masa bagi murid tersebut untuk
terus menunjukkan sesuatu tingkah laku yang positif. Misalnya, seorang
kanak-kanak membuat 20 soalan matematik dan menerima pujian daripada guru.
Menurut prinsip ini, guru akan meningkatkan kerja rumahnya kepada 50 soalan
matematik serta menggalakkan untuk menjawab dengan betul sebelum murid tersebut
pada kali yang berikutnya (Ragbir Kaur, 2012).
Manakala
bagi tujuan mengurangkan dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini.
Seseorang guru boleh mengamalkan prinsip penghapusan. Jika guru ingin seorang
murid untuk bertindak laku dalam cara tertentu, dia boleh mewujudkan situasi
dimana murid-murid tidak mendapatkan sebarang peneguhan atau perhatian selepas
menunjukkan sesuatu tingkah laku bermasalah. Bagi prinsip pengelakan pula, guru
ingin mengajar murid-murid untuk mengelakkan sesuatu situasi negatif yang
tertentu, guru dikehendaki memastikan stimuli tersebut dielakkan dengan sesuatu
stimuli yang kurang selesa. Misalnya, seorang murid yang sentiasa lewat masuk
ke bilik darjah. Guru akan memaklumkan bahawa jika dia lambat lagi, dia perlu memberi
ucapan pada hari perhimpunan sekolah. Prinsip ini akan dikuatkuasakan dan murid
tersebut akan datang dengan awal untuk
mengelakkan daripada memberi ucapan pada hari perhimpunan sekolah.
Tambahan
pula, guru juga boleh mengamalkan prinsip pengurangan ketakutan bagi mengurangkan
dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini. Hal ini kerana guru yang ingin
membantu seseorang murid untuk mengatasi perasaan ketakutan dalam sesuatu
situasi, guru itu dikehendaki meningkatkan pendedahan kepada situasi tersebut
sehingga murid tersebut berasa selesa. Sebagai contohnya, seorang murid yang
takut untuk menjawab soalan di dalam bilik darjah, guru boleh menggalakkan
murid tersebut menjawab soalan di dalam kumpulan kecil terlebih dahulu. Ini
dapat membina keyakinan sebelum mencuba untuk menjawab soalan di dalam bilik
darjah. Prinsip hukuman juga boleh diamalkan oleh seseorang guru untuk mengurangkan
dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini. Apabila guru ingin
memberhentikan tingkah laku bermasalah yang serius, hukuman seperti merotan
perlu dijalankan. Seperkara lagi,
teknik-teknik disiplin yang keras seperti dendaan dan hukuman akan membawa
kesan-kesan negatif kepada murid-murid. Jadi, guru-guru perlu didedahkan kepada
teknik modifikasi tingkah laku yang boleh memodifikasikan tingkah laku
murid-murid dengan cara-cara yang positif.
Terdapat
pelbagai teknik boleh digunakan oleh guru-guru untuk memodifikasikan tingkah laku
yang negatif. Antaranya ialah peneguhan, dendaan, reverse psychology, shaping,
token economy, kontrak secara lisan atau bertulis, time-out, modeling, kawalan kendiri, pengurusan kendiri, peneguhan
kendiri dan pengasingan (Ragbir Kaur, 2012). Dimana peneguhan merupakan sesuatu
tingkah laku yang dihasilkan adalah memuaskan, peluang mengulang tingkah laku
tersebut akan bertambah. Ia juga boleh dibahagikan kepada peneguhan positif dan
peneguhan negatif. Peneguhan positif menyediakan pencetus yang terancang dan sesuai serta memungkinkan pengulangan tingkah laku yang diingini. Stumphauzer (1985) menyatakan bahawa dalam konteks modifikasi tingkah laku, pencetusan yang disediakan seperti ganjaran dan harapan kepada remaja akan mengekalkan tingkah laku yang baik atau mengubah tingkah laku yang bermasalah dengan mengikut norma. Manakala
peneguhan negatif merupakan stimuli yang dipindahkan dengan tujuan menguatkan
tingkah laku positif supaya ia dapat diteruskan. Selain itu, terdapat juga
peneguhan negatif yang boleh menyakiti seseorang individu kerana tingkah laku
operannya kurang sesuai. Misalnya guru mengejek kesilapan seseorang murid di
hadapan orang ramai.
Seperkara
lagi, dendaan juga merupakan salah satu teknik modifikasi tingkah laku (Ee Ah Meng, 2001). Skinner
menyatakan bahawa dendan hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat
sahaja. Selepas itu, tingkah laku yang tidak diingini
biasanya akan diulangi. Di samping itu, murid yang didenda kerana tidak
menguasai sesuatu kemahiran, ini akan menyebabkan murid tersebut menimbulkan
sikap kebencian terhadap pembelajarannya. Bagi reverse psychology pula, ia memerlukan kemahiran guru memahami
psikologi, sikap, pandangan dan pemikiran murid berkenaan. Tujuan utama bagi
teknik ini adalah mencabar murid agar melepaskan sikap negatif dan memupuk
sikap positif demi membentuk tingkah laku yang diingini. Sebagai contohnya, jika seorang guru ingin
murid berdiam, beliau mungkin mengatakan dengan suara yang tegas seperti
berikut, “Teruskan dan buat bising sekuat yang anda semua boleh.”
Murid-muridnya akan diam dengan serta-merta kerana mereka memahami maksud
sebenar yang disampaikan oleh guru. Justeru, dalam reverse psychology guru mengatakan sesuatu untuk mendapat suatu
reaksi yang bertentangan.
Selain
itu, teknik shaping juga merupakan
salah satu teknik modifikasi tingkah laku. Menurut Mok Soon Sang (2011), teknik
shaping digunakan untuk mengajar
haiwan secara berperingkat supaya melakukan aktiviti permainan seperti dalam
sarkas dan zoo. Di dalam sebuah makmal, Skinner memasukkan seekor tikus ke
dalam sebuah kotak khas yang dikenali sebagai “Skinner Box” yang terdiri daripada tombol, alat memberi makanan,
bekas makanan, lampu yang dapat dikawal nyalaannya. Disebabkan dorongan lapar,
tikus berusaha keluar untuk mencari makanan. Semasa berusaha keluar dari kotak,
tikus tertekan tombol dan makanan keluar. Semenjak itu, tikus menekan tombol
apabila lapar dan makanan keluar secara beperingkat dengan berdasarkan
peningkatan tahap pelaziman tikus tersebut, proses ini juga dikenali sebagai shaping. Justeru, ahli-ahli psikologi
menyatakan bahawa proses shaping ini
juga boleh digunakan untuk membentuk tingkah laku manusia yang diingini.
Guru
juga boleh menggunakan teknik token
economy untuk memodifikasikan tingkah laku murid-murid. Token economy merupakan satu sistem yang
meneguhkan tingkah laku positif dengan memberikan token atau hadiah kepada
murid-murid yang mencapai tingkah laku yang diingini. Misalnya, guru memberi
bintang kepada murid-murid yang mendapat markah yang ditetapkan. Setelah murid
berjaya mengumpulkan 10 bintang, dia boleh menukarkan hadiah seperti sekotak
pensil warna daripada gurunya. Satu lagi teknik modifikasi tingkah laku yang
boleh diamalkan oleh guru-guru adalah kontrak secara lisan atau bertulis.
Dimana guru boleh membuat satu persetujuan di antara guru dengan murid setelah
guru membincangkan dengan murid berkenaan. Jika kontrak dibuat secara bertulis,
kontrak itu perlu ditandatangani oleh kedua-dua pihak dan jika murid
melanggari, dia akan dihukum seperti yang ditetapkan dalam kontrak
tersebut (Ee Ah Meng, 1999).
Time out juga merupakan satu teknik modifikasi tingkah laku murid-murid. Dalam
teknik ini, jika murid tidak menunjukkan tingkah laku yang diingini, dia akan
dihantar ke satu lokasi yang ditetapkan oleh guru. Misalnya bagi murid yang
tidak menyiapkan kerja rumah, guru boleh mengarahkan murid tersebut
melengkapkannya dalam ruang time out.
Murid tersebut dibenarkan masuk ke bilik darjahnya apabila dia berjaya
menyiapkan kerja rumahnya. Time out
ini adalah berkesan bagi murid-murid yang berumur di antara 4 hingga 12 tahun
sahaja. Dimana masa yang diperuntukkan bagi teknik ini adalah bergantung kepada
darjah keseriusan masalah tingkah laku murid tersebut. Seperkara lagi, modeling juga merupakan salah satu
teknik modifikasi tingkah laku. Dimana ia juga dikenali sebagai pembelajaran
pemerhatian. Hal ini kerana guru menunjukkan suatu tingkah laku yang baik di
kalangan murid-murid yang bermasalah dengan menyuruh mereka membuat
pemerhatian. Selepas itu, mereka akan disuruh untuk membuat simulasi menegnai
keadaan yang diperhatikan supaya murid-murid boleh menunjukkan tingkah laku
positif yang sama.
Teknik
modifikasi pengurusan kendiri, peneguhan kendiri dan pengawalan kendiri
mempunyai pendekatan yang sama dengan teknik modeling. Dalam memodifikasikan teknik ini, guru-guru dikehendaki
memodelkan sesuatu jenis tingkah laku positif dan menerangkan secara eksplisit
langkah-langkah yang harus ditunjukkan oleh murid-murid dalam mengikuti tingkah
laku tersebut. Manakala pengurusan kendiri harus diimplementasikan sebelum
tingkah laku bermasalah berlaku. Ketiga-tiga teknik modifikasi tingkah laku ini
mengajar murid-murid untuk melengkapkan tugasan sendiri dan mengambil peranan
yang aktif untuk memantau dan meneguhkan tingkah laku kendiri. Teknik
pengasingan merupakan teknik yang terakhir bagi modifikasi tingkah laku
murid-murid. Dalam teknik ini, murid-murid disuruh keluar daripada bilik darjah
atau dimasukkan dalam kelas detensi untuk menjalankan hukuman yang ditetapkan
oleh guru. Guru-guru membiarkan tingkah laku murid-murid yang bermasalah negatif
dengan tidak memberi sebarang perhatian kepadanya. Teknik ini berdasarkan
andaian bahawa tingkah laku yang tidak diteguhkan akan terhapus dengan
sendirinya.
5.0 Kesimpulan
Tingkah laku
bermasalah tidak boleh memandang remeh. Hal ini kerana ia akan menjejaskan keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran. Setelah suatu tingkah laku bermasalah
dikenalpasti, guru seharusnya menggunakan teknik modifikasi tingkah laku yang
sesuai untuk menangani masalah tersebut. Pengajaran dan pembelajaran akan
dijalankan dengan lancar apabila tingkah laku bermasalah diselesaikan. Guru
juga dikehendaki menunjukkan amalan nilai-nilai murni atau teladan sebagai
contoh kepada murid-murid. Pandangan dan kajian dari tokoh-tokoh juga boleh
dijadikan sebagai panduan oleh pihak sekolah bagi merancang strategi-strategi
untuk meningkatkan keberkesanan mengatasi tingkah laku bermasalah di kalangan
murid-murid.
Bibliografi
Ee,
A. M. (1999). Psikologi pendidikn I: Psikologi Pendidikan
(Semester I). Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Mok, S. S. (2011). Psikologi pendidikan (2nd
ed.). Puchong, Selangor:
Penerbit Multimedia Sdn. Bhd.
Penerbit Multimedia Sdn. Bhd.
Ragbir Kaur Joginder Singh. (2012). Panduan ilmu
pendidikan untuk
DPLI psikologi. Subang Jaya, Selangor:
Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
DPLI psikologi. Subang Jaya, Selangor:
Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Suppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd.
Shukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha, dan Hazalizah
Hamzah. (2009). Pembelajaran dan perkembangan pelajar.
Shah Alam, Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Internet
Teori
Skinner: Teori modifikasi tingkah laku Skinner. (2010, Mei).
Dimuat turun dari http://akugpc.blogspot.com/2010/05/
teori-skinner.html
Dimuat turun dari http://akugpc.blogspot.com/2010/05/
teori-skinner.html
Tingkah Laku Bermasalah. (2010, September). Dimuat turun dari
http://www.scribd.com/doc/37767402/tingkahlaku-bermasalah
0 comments:
Post a Comment