Teori Pembelajaran dan Proses Pembelajaran
Disedia oleh: Beh Cheap Pin
1.0 Konsep Pembelajaran
1.0 Konsep Pembelajaran
Menurut Kamus Perdana bahawa
pembelajaran bermakna perihal belajar. Secara umumnya pembelajaran sebagai
perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat serta pembentukan
sikap dan kepercayaan. Pembelajaran juga membawa makna perubahan pada diri
seseorang.( Lee Shok Mee, 1996)Menurut Dr. Ragbir Kaur Joginder Singh bahawa
pembelajaran boleh didefinisi sebagai perubahan tetap atau penguasaan ilmu dan
perlakuan yang relatif. Menurut beliau juga bahawa pembelajaran berlaku
sepanjang hayat seorang manusia dan ia dialami secara berterusan dalam pelbagai
persekitaran.( Dr. Ragbir Kaur Joginder Singh.2012)
Antaranya ialah pandangan ahli psikoogi behavioris,
kognitif dan humanis:
1.1.0
Konsep Pembelajaran Berdasarkan Mazhab behavioris
Ahli psikologi behavioris menyatakan
bahawa pembelajaran ialah perubahan dalam tingkah laku. Ahli psikologi
behavioris juga berpendapat bahawa perubahaan tingkah laku yang nyata dan dapat
diperhatikan. Menurut psikologi behavioris Kimble (1961) berpendapat bahawa
pembelajaran sebagai perubahan potensi tingkah laku yang agak tetap akibat
daripada latihan pengukuhan. ( Lee Shok Mee, 1996)
1.1.1Konsep
Pembelajaran Berdasarkan Ahli Psikologi Kognitif
Ahli psikologi kognitif menyatakan
bahawa pembelajaran ialah satu proses dalaman dan tidak dapat diperhatikan
secara langsung. Ahli psikologi kognitif berpendapat bahawa perubahan tingkah
laku terhadap sesuatu situasi disebabkan pembelajaran. Ahli psikologi juga
berpendapat bahawa pembelajaran sebagai perolehan. ( Lee Shok Mee, 1996)
1.1.2
Konsep Pembelajaran Berdasarkan Ahli Psikologi Humanis
Ahli psikologi humanis menyatakan bahawa
pembelajaran merupakan proses yang dapat
membantu seseorang mencapai sempurna kendiri dan nilai individu. ( Lee Shok
Mee, 1996)
1.1.3
Konsep Pembelajaran Berdasarkan Ahli Psikologi Sosial
Ahli psikologi sosial menyatahkan bahawa
pembelajaran adalah perolehan manakala tingkah laku merupakan prestasi yang
dapat diperhatikan. Ahli psikologi juga berpendapat bahawa pembelajaran ialah
satu proses dalaman yang dapat menghasilkan perubahan tingkah laku yang agak
kekal. ( Lee Shok Mee, 1996)
1.2 Definisi Pembelajaran
Pembelajaran boleh dirumskan sebagai
satu proses dalaman yang menghasilkan perubahan tingkah laku yang agak kekal.
Pembelajaran merupakan yang agak kekal yang menambahkan kebolehan seseorang. (
Lee Shok Mee, 1996)
1.2.1
Ciri-ciri pembelajaran
Pembelajaran merupakan suatu proses.
Pembelajaran mempunyai beberapa peringkat yang diperolehi secara sistematik
iaitu bermula dari penerimaan rangsangan melalui organ deria diikuti oleh
pembentukan konsep dalam fikiran akhirnya dengan perubahan tingkah laku.
Pembelajaran juga merupakan suatu proses yang berterusan. Pembelajaran akan
berhenti apabila kehilangan motivasi. Motivasi merupakan motif untuk murid
belajar. Pembelajaran berlaku ke atas aktiviti sendiri iaitu ke atas usaha
manusia sendiri mengikut motif atau motivasi tertentu. Motif pembelajaran
merupakan suatu penggerak dalaman. Hasil pembelajaran ialah pembentukan
perubahan tingkah laku dari satu tahap yang rendah kepada tahap yang lebih
tinggi. Hasil pembelajaran adalah akibat perolehan pengalaman atau latihan.
Perubahan tingkah laku ini hendaklah dibentuk daripada proses pemikiran dan
penanggapan. ( Mok Soon Sang, 2009)
1.3
Prinsip-Prinsip Pembelajaran
Menurut Lee Shok Mee,1996 bahawa
terdapat lima belah prinsip pembelajaran yang memberi panduan tentang cara
pembelajaran pertalian bermakna pembelajaran akan berlaku dengan berkesan jika
pembelajarnan itu berkait dengan pengalaman murid, pengulangan bermakna perkara
yang kerap diulang-ulang dapat membantu proses pembelajaran, kepuasan bermakna
tindakan belajar yang menghasilkan ganjaran dan kepuasan akan mendorong pembelajaran,
pengalaman bermakna pembelajaran dan kefahaman lebih mudah berlaku apabila
murid pernah mengalami sendiri sesuatu aktiviti, pelaziman iaitu jikalau
pembelajaran berlaku secara berulangan dapat menghasilkan pembelajaran secara
pelaziman, kesediaan bermakna pembelajaran hanya boleh berlaku apabila
seseorang itu mempunyai kesediaan untuk belajar, penyertaan bermakna murid yang
melibatkan diri secara aktif dalam proses pembelajaran akan menghasilkan
pemahaman yang berkesan dan apa yang dipelajari itu dapat diingati dengan lebih
lama, peniruan ialah pembelajaran boleh berlaku dengan meniru perbuatan orang
lain seperti menyanyi, menari dan sebagainya, minat bermakna pembelajaran boleh
berlaku apabila seseorang itu berminat lalu murid sanggup mempelajari dan apa
yang dipelajari dapat diingat dengan lebih lama, motivasi bermakan guru
haruslah memberi motivasi kepada murid agar menanam minat belajar murid, peneguhan
positif ialah memberi pujian kepada murid manakala peneguhan negatif ialah
denda pemeringkatan pembelajaran ialah haruslah menyusun isi pembelajaran dengan
tersusun dan sistematik, kaedah pengajaran guru haruslah sesuai dengan gaya
pembelajaran murid supaya dapat menambahkan keberkesanan pembelajaran, guru
haruslah mendapatkan maklum balas daripada murid dengan memberi ujian ataupun
latihan akhir sekali ialah pelajaran yang disampaikan kepada murid haruslah
mengubungkait dengan pengalaman seharian murid.( Lee Shok Mee,1996)
1.4
Proses Pembelajaran
Menurut Lee Shok Mee bahawa proses
pembelajaran ialah bagaimana manusia memperoleh , menyusun, menyimpan dan
menggunakan maklumat. Proses pembelajaran bermula dengan maklumat yang
diperoleh daripada rangsangan yang diterima oleh pancaindera. Rangsangan itu
diproses dan persepsinya membuktikan maklumat yang bererti. Maklumat itu
disimpan sebagai pengalaman. Pengalaman. Pengalaman yang telah tersimpan itu
kemudian dapat diaplikasikan umtuk mencapai sesuatu matlamat dan
untukmenyelesiakan masalah.( Lee Shok Mee, 1996)
1.5
Jenis-jenis Pembelajaran
Terdapat tiga jenis pembelajaran iaitu
pembelajaran formal merupakan pembelajaran yang mengikut dasar pendidikan
kerajaan, pembelajaran bukan formal ( non-formal) merupakan pelajaran tambahan
dan pembelajaran tidak formal (informal) ialah tidak mempunyai sebarang sukatan
pelajaran.( Lee Shok Mee, 1996)
1.6
Bidang pembelajaran
Terdapat tiga
jenis bidang pembelajaran iaitu bidang kognitif adalah merangkumi segala ilmu
pengetahuan yang diperlajari di sekolah , bidang psikomotor merujuk kepada
kemahiran atau kebolehan melaksanakan sesuatu pengerakan dan bidang afektif
mengutamakan penyerapan sikap positif dan nilai murni .( Lee Shok Mee, 1996)
1.7
Pembelajaran dari segi kaedah
Menurut W.R
Ryburn dan K.B. Forge dalam buku Mok Soon Sang, 2008 Psikologi Pendidikan bahawa terdapat enam jenis pembelajaran. Jenis
pertama ialah pembelajaran melalui meniru dan bermain. Jenis kedua ialah
pembelajaran melalui pragmatis iaitu murid belajar melalui organ deria dan
bahan-bahan alam sekitar. Jenis ketiga ialah pembelajaran melalui kaedah
induktif dan deduktif. Jenis keempat ialah pembelajaran melalui pengalaman
iaitu murid akan menggunakan tanggapan mereka membentuk konsep baru. Jenis
kelima ialah pembelajaran melalui perhubungan iaitu murid akan mengaitkan
pengalaman lama mereka untuk membentuk konsep untuk menyelesaikan masalah. Jenis
keenam ialah pemebalajaran melalui pratis iaitu latihan akan diberi kepada
murid untuk menperkukuhkan konsep. (Mok Soon Sang, 2008)
2.0
Teori-teori pembelajaran
Terdapat lima jenis teori pembelajaran iaitu teori
pembelajaran behaviorisme, teori pembelajaran kognitivisme, teori pembelajaran
konstruktivisme , teori pembelajaran sosial dan teori humanistik.
2.1
Teori Pembelajaran Behaviorisme
Teori
Pembelajaran Behaviorisme juga disebut teori rangsangan dan gerak balas.
2.1.1
Teori Pelaziman Klasik Pavlov
Menurut Mok Soon Sang, 2008 dalam Buku
Psikologi Pendidikan bahawa Teori Pelaziman Klasik juga dikenali sebagai
pelaziman gantian, pelaziman pemindahan, pelaziman bergerak balas/responden
atau Teori R-G. Untuk mengesahkan hasil pemerhatian fenomena tersebut, Pavlov
menggunakan cahaya lampu dan bunyi loceng sebagai rangsangan terlazim.Beliau
menjalankan eksperimennya dengan menggunakan seekor anjing.
Dalam kajian beliau terdapat lima
fenomena iaitu fenomena generalisasi iaitu berupaya mengkategorikan
rangsangan-rangsangan yang serupa dengan melakukan gerak balas yang sama,
fenomena diskriminasi ialah berupaya memberi gerak balas yang berbeza dengan
rangsangan yang hampir sama, fenomena proses penghapusan jika gerak balas
terlazim beransur-ansur kurang dan akhirnya hapus sama sekali, fenomena
pemulihan spontan menunjukkan gerak balas terlazim sebenar tidak hilang selepas
proses penghapusan dan akan wujud semula apabila semua gangguan telah hilang
selepas tempoh masa rehat dan fenomena pelaziman tahap tinggi iaitu sesuatu
gelak balas terlazim yang baru dapat dibentuk daripada gerak balas terlazim
yang sedia ada. ( Mok Soon Sang, 2008)
2.1.2
Teori Pelaziman J.B.Watson
Menurut Mok Soon Sang, Jun 2009 dalam
Buku Murid dan Alam Belajar teori pelaziman J.B.Watson juga dikenali sebagai
teori pelaziman tingkah laku. Mengikut teori Watson, tingkah laku manusia ialah
sesuatu refleks terlazim (conditioned reflex). Dalam teori Watson telah
menjelaskan pembelajaran berkesan berdasarkan kepada dua prinsip yang utama, iaitu
prinsip kekerapan yang menyatakan bahawa lebih kerap gerak balas terhadap
rangsangan tertentu berlaku, lebih besar kemungkinan gerak balas yang sama akan
berlaku apabila rangsangan itu wujud semula pada masa kelak. Prinsip Tempoh
Kebaruan menyatakan bahawa semakin tempoh lebih baru kita menggunakan sesuatu
gerak balas terhadap sesuatu rangsangan, semakin lebih besar kemungkinan kita
akan bergerak balas secara serupa terhadap rangsangan itu, jika ia dimuncul
lagi. ( Mok Soon Sang, Jun 2009) manakala menurut Dr.Ragbir Kaur Joginder
Singh, 2010 dalam Buku DPLI Psikologi bahawa Selain daripada tingkah laku,
Watson pula menjalankan kajian tentang pembelajaran emosi manusia. Menurut
beliau, menusia mewarisi tiga jenis emosi semula jadi, iaitu takut, marah and
kasih sayang. ( Dr. Ragbir Kaur Joginder Singh, 2010)
2.1.3
Teori Pelaziman Operan Thorndike
Menurut Mok Soon Sang, 2008 dalam Buku
Psikologi Pendidikan bahawa Teori Pelaziman Operan Thorndike juga dikenali
sebagai teori cuba-ralat.Teori ini
dikemukakan pada tahun 1911. Dalam kajiannya telah menghasilkan tiga hukum
iaitu pertama, Hukum Kesediaan merupakan keupayaan persiapan seseorang individu
menyiapkan dirinya untuk memulakan sesuatu aktiviti pembelajaran. Kedua, Hukum
Latihan menyatakan bahawa semakin banyak latihan tertentu dijalankan, semakin
bertambah kukuh ikatan atau asosiasi gerak balas. Ketiga, Hukum Kesan
menyatakan bahawa ikatan rangsangan dengan gerak balas akan bertambah kukuh
sekiranya individu memperolehi kesan yang memuaskan selepas gerak balasnya
dihasilkan. ( Mok Soon Sang, 2008)
2.1.4
Teori Pelaziman Operan Skinner
Menurut Mok Soon Sang, ( 2008) bahawa
dalam kajian B.F.Skinner peneguhan positif ialah stimuli yang boleh menambahkan
kebarangkalian berulangnya sesuatu tingkah laku operan, seperti memberi pujian,
penghargaan, hadiah dan sebagainya sebaik sahaja tingkah laku operan yang
sesuai itu berlaku. Peneguhan negatif ialah stimuli yang dipindahkan atau
dihapuskan dengan tujuan menguatkan tingkah laku positif supaya ia dapat
diteruskan. Sesuatu kemahiran yang telah dikuasai dan tidak dipraktikkan dalam
satu tempoh yang agak lama akan dilupakan. Terdapat dua cara yang biasa
digunakan oleh seseorang untuk mengelakkannya dari sebarang peneguhan negatif
yang kurang seronok ialah dengar cara pelepasan dan cara pengelakan. ( Mok Soon
Sang, 2008)
2.1.5
Implikasi Teori Pembelajaran Behaviorisme terhadap Pengajaran dan Pembelajaran
Guru hurus mengaitkan pengalaman positif
dengan tugasan pembelajaran. Guru haruslah memberi bimbing murid dengan menggunakan
kemahiran untuk membuat generasi dengan tepat. Semua tingkah laku boleh
dipelajari melalui proses pelaziaman. Oleh itu, murid hendaklah belajar
perhubungan gerak balas secara sistematik. Untuk mengukuhkan apa yang telah
dipelajari dalam ingatan, latihan hendaklah dijalankan secara kerap kali. Untuk
meningkatkan tahap kesediaan belajar, guru harus menggunakan motivasi yang
sesuai. Selain itu guru haruslah memberi banyak latihan kepada murid agar dapat
mengukuhkan petalian antara rangsangan dan gerak balas murid. Sesuatu kemahiran
atau teknik yang baru dipelajari hendaklah diberi peneguhan secara berterusan
dan diikuti secara berkala supaya kemahiran atau teknik itu dapat dikukuh dan
dikekalkan.
2.2
Teori Pembelajaran Kognitivisme
Menurut Mok Soon Sang, 2009 dalam Buku
Murid dan Alam Sekitar ciri-ciri pembelajaran kognitif seperti berikut:
1.Pembelajaran individu yang dilakukan adalah mengandungi
motif atau objektif tertentu dan bukan aktiviti atau proses cuba-ralat sahaja.
2.Pembelajaran ialah sesuatu pemerosesan maklumat di alam
sekitar.
3.Pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada adalah amat
penting untuk pembelajaran.
4.Pembelajaran utama adalah berasaskan kepada struktur
kognitif dan kesedarannya terhadap kewujudan rangsangan-rangsangan baru.
(Mok Soon Sang, 2009)
2.2.1
Teori Pembelajaran Celik Akal: W.Kohler dan K.Koffka
Menurut Mok Soon Sang, 2008 dalam Buku
Psikolgi Pendidikan bahawa dalam kajian Wolfgang Kohler (1887-1967) dan
rakannya Kuri Koffka (1886-1941) terdapat celik akal merupakan kebolehan mental
yang mendorongkan manusia mempersepsikan berkaitan unsur-unsur dalam perkitaran
secara tiba-tiba demi menolongmya menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi.(
Mok Soon Sang, 2008)
2.2.2
Teori Pembelajaran Kognitif: Jean Piaget
Menurut Mok Soon Sang, 2009 dalam buku
Murid dan Alam Sekitar bahawa Jean Piaget terkandung huraian lima konsep yang
asas, iaitu skema merupakan salah satu model tingkah laku asas individu yang
ditonjolkan semasa proses pengubahsuaian diri dalam alam sekitar, adaptasi dan keseimbangan
adalah saling berkait dan saling mempengaruhi satu antara sama lain. Asimilasi
dan akomodasisedia ada dalam pengalaman baru untuk mengadaptasikan keperluan
baru dalam situasi yang dihadapi dengan tujuan menggunakan sesuatu bentuk yang
dapat menerapkan pengalaman baru ke dalam pengalaman lamanya yang berkaitan
rapat dengan pembelajaran kognitif seseorang individu. (Mok Soon Sang, 2009)
2.2.3
Teori Pemprosesan Maklumat: R . M . Gagne
Menurut Mok Soon Sang, 2008 dalam Buku
Psikologi bahwa rangsangan-rangsangan dari persekitaran luar akan diterima
dalam sistem saraf melalui deria-deria manusia. Maklumat ini akan ditafsirkan
dalam stor ingatan, kemudian dihantar kepada stor ingatan jangka panjang, dan
akhirnya kepada penggerak tindak balas melalui system saraf. Terdapat lapan
fasa daripada teori pempropesan maklumat R. M. Gagneiaitu Fasa Motivasi – Jangkaan ialah manusia
belajar kerana didorong oleh motivasi tertentu, Fasa
Tanggapan(kefahaman)-Perhatian:Persepsi Terpilih ialah murid menumpukan perhatian
terhadap aktiviti pengajaran guru dan menolak gangguan yang lain, Fasa
Penyimpanan(Pemerolehan) – Kod : Simpanan Awal ialah apabila seseorang telah
berjaya memilih rangsangan yang relevan dan mempersepsikannya dengan tepat,
maka rangsangan itu akan dibawa oleh sistem saraf ke dalam stor ingatan jangka
pendek, Fasa Penahanan – Stor Ingatan ialah kod-kod yang disimpan dalam
stor ingatan jangka panjang akan ditransformasikan dan disusun semula dengan
satu sistem yang lebih kekal dalam ingatan dan lebih mudah dikeluarkan, Fasa
Mengingat Kembali – Mencari Fasa
mengingat kembali merupakan tindakan mencari maklumat atau pengalaman yang
telah disimpan dalam stor ingatan jangka panjang, Fasa Generalisasi – Pindahan
ialah Fasa generalisasi ini merujuk kepada
fasa pemindahan pembelajaran atau fasa aplikasi iaitu individu boleh mengingat
kembali maklumat dalam stor ingatan panjang dan menggunalkannya untuk situasi
yang serupa atau sama. Fasa Prestasi – Gerak Balas ialah tindak
balas daripada murid dan Fasa Maklum Balas – Peneguhan peneguhan positif akan meningkatkan prestasinya.( Mok Soon Sang,
2008)
2.2.4
Teori Pembelajaran Jerome Bruner
Menurut Mok Soon Sang, 2009 dalam Buku
Murid dan Alam Belajar bahawa terdapat empat prinsip dalam teori pembelajaran Jerome
Bruner iaitu prinsip motivasi- pembelajaran mesti ada motivasi, Prinsip
Struktur- struktur sebagai organisasi isi pelajaran, Prinsip
Sekuen ialah prinsip turutan, Prinsip Peneguhan ialah mencadangkan penggunaan
kaedah inkuiri-penemuan sebagai strategi pelajaran-pembelajaran untuk memberi
kesempatan kanak-kanak membuat kajian sendiri. (Mok Soon Sang, 2009)
2.2.5
Teori Pembelajaran Resepsi David
P.Ausubel
Menurut Mok Soon Sang, 2008 dalam buku
Psikologi Pendidikan terdapat dua prasyarat bagi pembelajaran resepsi iaitu murid
sendiri mesti mempunyai sikap dan tujuan yang positif terhadap aktiviti
pembelajaran.Dalam proses pembelajaran, pengetahuan yang sedia ada dalam
struktur kognitif murid harus digunakan untuk mengaitkan dengan pelajaran baru.
Menurut
teori David bahawa Subsumption terbitan merupakan konsep sesuatu maklumat baru
diterbitkan daripada maklumat yang sedia ada dan diasimilasikan dalam struktur
kognitif orang. Manakala subsumption korelatif merupakan maklumat atau konsep
baru diterima melalui proses perkembangan maknanya dalam struktur kognitif
murid. ( Mok Soon Sang, 2008)
2.2.6
Implikasi Teori-Teori Pembelajaran Pembelajaran Kognitivisme terhadap
Pengajaran dan Pembelajaran
Guru perlu mengalakkan murid agar
menggunakan celik akalnya untuk menyelesaikan masalah pelajaran.selain itu,
selalu membimbing murid menggunakan persepsinya untuk menghubungkait
unsur-unsur dalam persekitaran. Guru digalakkan memberi situasi pelajaran yang
mencabar kepada murid. Guru haruslah selalu menimbulkan dan menggerakkan tidak
balas murid dengan sengaja memberi idea yang bertentangan untuk memerhati
tindak balas. guru haruslah mengajar sesuatu kemahiran mengikut urutan.Tambahan
pula, guru haruslah membimbing murid membezakan ciri-ciri penting dan juga
mengenal pasti ciri-ciri khusus untuk membina konsep dan hukum. Guru haruslah
membangkitkan naluri ingin tahu murid dengan kaedah inkuiri-penemuan dan kaedah
induktif. Menggunakan pembelajaran resepsi yang bermakna dengan menyusun isi
pelajaran secara sistematik dan berperingkat supaya murid dapat mengikutinya
secara berkesan serta menggunakan contoh-contoh khusus. Guru berperanan sebagai
rakan untuk membolehkan murid-murid membina makna mereka sendiri.
2.3
Teori Pembelajaran Konstruktivisme
Menurut Akhiar Pardi Shamsina Bt
Shamsuddin, 2009 dalam Buku Rancangan Pengajaran Harian dalam Pengajaran dan
Pembelajaran bahawa Teori Konstruktivisme berlandaskan bahawa ilmu pengetahuan
tidak boleh wujud di luar minda tetapi dibina dalam minda berdasarkan
pengalaman sebenar. (Akhiar Pardi Shamsina Bt Shamsuddin, 2009)
2.3.1
Teori Pembelajaran Von Glaserfeld
Menurut Mok Soon Sang, 2009 dalam Buku
Murid Dan Alam Belajar bahawa Idea konstruktivisme berasal daripada teori
perkembangan kognitif Piaget dan teori zon perkembangan prokimal (Zone of
Prokimal Development, ZPD) Vygotsky. Idea zon perkembangan prokimal (ZPD) ialah
prestasi murid, pretasi murid adalah di bawah bantuan orang dewasa atau
kerjasama rakannya. Perbezaan perkembangan peringkat potensi individu adalah di
dalam lingkungan zon perkembangan prokimal (ZPD) tersebut.( Mok Soon Sang, 2009)
2.3.2
Teori Metakognisi
Menurut Mok Soon Sang, 2008 dalam Buku
Psikologi dalam Pendidikan bahawa proses pemikiranmerupakan aktiviti mental
dalam otak manusia. Terdapat dua kemahiran berfikir iaitu kemahiran berfikir
secara kritis dan kemahiran berfikiran secara kreatif. Kemahiran berfikir
secara kritis ialah kebolehan membuat, mentafsir dan menilai data, idea dan
maklumat untuk mencari makna atau menyelesaikan masalah. Kemahiran berfikiran
secara kreatif merupakan kebolehan memperluas dan mengembangkan daya imaginasi,
kreativiti dan inovasi. (Mok Soon Sang, 2009)
2.3.3
Teori Kemahiran Berfikir Roger Sperry
Menurut menurut Mok Soon Sang, 2008
dalam Buku Psikologi dalam Pendidikan bahawa
Teori Roger Sperry menghuraikan otak manusia yang menggunakan bahagian
kirinya berfikir secara kritis dan bahagian kanannya berfikir secara kreatif. Mengikut
kajian Roger Sperry bahawa Otak kiri mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang
berupa logik, analitis, urutan atau susunan, bahasa, fakta, matematik dan
ingatan.Manakala ,otak kanan mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang berupa
kreatif, sintesis, warna, reka bentuk seperti corak, pola, ruang, lukisan,
gambar, di samping perasaan, irama, muzik, imaginasi. (Mok Soon Sang, 2008)
2.3.4
Implikasi Teori-Teori Pembelajaran Pembelajaran Konstruktivisme terhadap
Pengajaran dan Pembelajaran
Untuk membolehkan pembelajaran koperatif
berjalan dengan lancar,guru dan pihak sekolah perlu mewujudkan suasana persekitaran
yang membolehkan murid memainkan peranan yang aktif dalam proses pembelajaran
mereka.Guru tidak seharuskan berperanan untuk menyusun ayat bagi menjelaskan
makna dan kefahaman sesutu idea atau konsep baru untuk kemudiannya dihafal.
Melatih
murid menggunakan pemikiran kritis, teknik menganalisis dan mentafsir maklumat
daripada data. Guru digalakkan menggunakan kaedah dan teknik
mengajar sumbangsara, perbincangan dan penyelesaian masalah.
2.4
Teori Pembelajaran Sosialis
Menurut Dr. Ragbir Kaur Joginder Singh,
2012 dalam Buku DPLI Psikologi bahawa Teori sosial adalah pengabungan mazhab
behavioris dan mazhab kognitif dengan pengabungan kedua-keduanya dikenali teori
pelakuan model. Albert Bandura telah
menjelaskan secara dalam mengenali konsep ini.
2.4.1
Teori Pembelajaran Albert Bandura
Teori pembelajaran Albert Bandura juga
dikenali sebagai teori peniruan. Terdapat empat unsur utama dalam proses
pembelajaran Bandura melalui pemerhatian atau permodelan, iaitu perhatian
(attention) bermakna pembelajaran hanya berlaku jika ada tumpuan perhatian ,
mengingat (retention) bermakna pemerhati harus berupaya mengekalkan tingkah
laku yang diperhatikan dalam ingatan, reproduksi (reproduction) bermakna
pemerhati harus berupaya melakukan semula tingkah laku yang ditirunya, dan
peneguhan (reinforcement)/motivasi (motivation) bermakna pemerhati mungkin
tidak akan melakukan semula tingkah laku sekiranya didenda atau ditegur . (Dr.
Ragbir Kaur Joginder Singh, 2012)
2.3.4
Implikasi Teori-Teori Pembelajaran Pembelajaran Sosialis terhadap Pengajaran
dan Pembelajaran
Guru haruslah mengguna kaedah
demonstrasi dengan contoh-contoh yang sesuai. Selain itu, guru haruslah
menyediakan situasi pembelajaran tanpa gangguan. Guru haruslah menyediakan
pengajaran dan pembelajaran yang kreatif untuk menarik perhatian pelajar dengan
motivasi yang sesuai. Mengekalkan ingatan pelajar dengan mendemonstrasikan
langkah-langkah secara sistematik. Akhirnya,memberi peneguhan yang positif
selepas reproduksi.
2.5
Teori Pembelajaran Humanistik
Menurut Mok Soon Sang , 2008 dalam Buku
Murid dan Alam belajar bahawa mengikut pandangan ahli psikologi mazhab humanis
bahawa fitrah manusia pada dasarnya,
adalah mulia dan baik. Individu akan berkembang secara semula jadi sekiranya
kehidupan persekitaran mereka adalah sesuai. Oleh itu, guru harus mengikut
keperluan murid, membantu mereka mempelajari ilmu pengetahuan yang mereka suka
dan dianggap bermakna.Carl Rogers, Maslow dan Neil telah menerang teori
pembelajaran secara humanistik. (Mok Soon Sang , 2008)
2.5.1
Teori Pembelajaran Carl
Rogers
Teori pembelajaran yang disarankan oleh
Carl Rogers mengandungi beberapa ciri yang utama seperti berikut:pengalaman
setiap individu adalah fenomena-logikal, iaitu pengalamannya hanya dialami dan
difahami oleh individu itu sendiri. Setiap individu mempunyai kecenderungan dan
hasrat sendiri untuk mencapai kesempurnaan kendiri. Setiap individu membentuk
konsep kendiri yang unik melalui sistem nilai dan kepercayaan diri yang berbeza
dengan individu yang lain. Tingkah laku yang ditonjolkan oleh individu adalah
selaras dengan konsep kendiri dan kepercayaannya.Kefahaman tingkah laku
individu hanya dapat diperolehi melalui proses komunikasi.( Mok Soon Sang ,
2008)
2.5.2
Teori Keperluan Maslow
Menurut teori keperluan Maslow dalam buku Mok Soon Sang bahawa keperluan ialah kehendak manusia untuik mempersempurnakan keadaan kekurangan, gangguan dan ketidakseimbangan dalam dirinya. Secara umumnya, keperluan manusia boleh diklasifikasikan kepada keperluan fisiologi dan keperluan psikologi. Teori Keperluan Maslow kepada tiga konsep asas seperti berikut: Motivasi yang disebutkan dalam Teori Keperluan sebenarnya ialah motivasi intrinsik. Motivasi intrinsik ini merupakan kuasa dalaman yang berada dalam perkembangan fisiologikal dan psikologikal manusia.Teori Keperluan pula menghuraikan berkaitan motivasi di antara hierarki keperluan. Apabila individu telah mendapat kepuasan dalam sesuatu hierarki, keperluan dalam hierarki yang lebih tnggi akan berlaku secara semula jadi.Keperluan manusia dalam hierarki yang semakin rendah, ciri persamaannya semakin besar, fleksibilitinya semakin kecil, dan perbezaan di antara individu pula semakin kurang. Misalnya, keperluan makanan, minuman, oksigen, seks dan keperluan asas yang lain bagi setiap orang adalah keperluan yang tidak dapat ditinggalkan.( Mok Soon Sang , 2008)
2.5.3
Model Pendidikan terbuka: Neil
Menurut Mok Soon Sang, 2009 bahawa
Sekolah Summerhill merupakan model pendidikan terbuka yang dibina oleh Neil. Ia
mula beroperasi pada tahun 1924. Aspirasi sekolah ialah bebas, demokratik dan
penyayang. Moto sekolah ialah kejujuran, keseimbangan dan berkumpulan. Tujuan
Neil membina Sekolah Summerhill ialah membekalkan sesuatu alam belajar yang
bebas, demoktratik dan penyayang untuk kanak-kanak bermain dan belajar. Bukunya
tentang cara-cara mendidik kanak-kanak di Sekolah Summerhill yang diterbitkan
pada tahun 1960 telah menjadi rujukan utama kira-kira 600 fakulti pendidikan di
university-universiti Amerika Syarikat.
Dalam sekolah ini guru hanya mengajar
murid mereka dengan kemahiran, teknik dan cara belajar, memberi bimbingan yang
sewajarnya apabila mereka menghadapi masalah pembelajaran. Guru pula diberi
autonomi menentukan sendiri cara membimbing kanak-kanak belajar.
Di sekolah Summerhill, tiada ujian atau
peperiksaan dan tiada kerja rumah diberikan. Sekiranya murid ingin menduduki
peperiksaan awam, bimbingan akan diberikan untuk membantu mereka lulus
peperiksaan tersebut.( Mok Soon Sang, 2009)
2.5.1
Implikasi Teori-Teori Pembelajaran Humanis terhadap Pengajaran dan Pembelajaran
Dalam teori ini mengutamakan strategi berpusatan pelajar
dan kaedah individu. Guru bertanggungjawab membentuk iklim bilik darjah yang
kondusif dan tanpa ancaman. Selain itu, guru haruslah memastikan keperluan asas
pelajar telah dipenuhi. Guru perlu bersifat penyayang dan memupuk nilai kendiri
positif di kalangan murid.
3.0
Kesimpulan
Secara kesimpulannya, terdapat pendapat
yang berbeza tentang makna pembelajaran di kalangan behaviorismen, konstruktivis
, kognitif,
humanis dan sosialis. Behaviorismenganggap
pembelajaran sebagai perubahan dalam tingkah laku.Manakala konstruktivis menganggap
bahawa ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda tetapi dibina dalam
minda berdasarkan pengalaman sebenar. Tambahan pula kognitif menganggap
pembelajaran sebagai satu proses dalaman yang tidak dipehatikan secara
langsung. Humanis pula, menekankan perbezaan individu dan kehendak sikap dalam
pembelajaran. Akhirnya, sosial mengaanggap pembelajaran meliputi aspek yang
lebih daripada tingkahlaku yang nyata.
Bibliografi
- Akhiar Pardi Shamsina
Bt Shamsudin, (2009). Rancangan
Pengajaran Harian dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Selangor : CIPTA
Printing & Publishing (M) Sdn Bhd
- Dr. Ragbir Kaur
Joginder Sigh, ( 2010). Panduan Ilmu
Pendidikan Untuk DPLI Psikologi. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn
Bhd
- Lee Shok Mee, (1996). Psikologi Pendidikan 2 Teori dan
Aplikasi Psikologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Kuala Lumpur:
Kumpulan Budiman Sdn Bhd
- Mok Soon Sang, ( 2008).
Psikologi Pendidikan. Ipoh:
CIPTA Printing & Publishing (M) Sdn Bhd
- Mok Soon Sang, ( 2009).
Murid dan Alam Belajar. Ipoh: CIPTA
Printing & Publishing (M) Sdn Bhd
- Teori Pembelajaran
Vygotsky dalam Cooperative Learning, (2010.26.01). Diambil dari
http://ribenkkira.wordpress.com/2010/01/26/teori-pembelajaran-vygotsky-dalam-cooperative-learning/. 03 Ogos 2012
- Teori Pembelajaran,
Suzana Bt Sanusi Diambil dari http://cikguanashazana.blogspot.com/. 10
Ogos 2012
- Teori pembelajaran ,
Ahmad Johari Sihes. Diambil dari http://eprints.utm.my/10358/1/bab11.pdf.
14 Ogos 2012
0 comments:
Post a Comment