Wednesday 29 August 2012

TINGKAH LAKU BERMASALAH

DISEDIAKAN OLEH: NG EE TIENG

1.0 Konsep Tingkah Laku Bermasalah
Tingkah laku bermasalah merupakan tingkah laku yang tidak normal atau terkeluar dari nilai norma sosial masyarakat termasuk sekolah. Mohd. Nazar Mohamad (1990) menyatakan bahawa tingkah laku bermasalah seseorang individu sebagai tingkah laku yang mengganggu perjalanan kehidupannya. Manakala di bawah konteks pendidikan pula, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah laku murid yang boleh menjejaskan kelicinan ataupun keberkesanan pengajaran dan pembelajaran terutamanya di dalam bilik darjah.

2.0 Jenis-jenis Tingkah Laku Bermasalah
Tingkah laku bermasalah boleh diklasifikasikan kepada dua kategori utama iaitu tingkah laku bermasalah negatif dan tingkah laku bermasalah positif. Dimana tingkah laku bermasalah negatif merangkumi tingkah laku yang menghalang (bergantung), tingkah laku yang mengganggu (disruptif), dan tingkah laku antisosial (distruktif). Manakala tingkah laku positif merangkumi tingkah laku ingin tahu, cepat belajar, pintar cerdas, dan proaktif (Mok Soon Sang, 2011).

Di dalam tingkah laku bermasalah negatif, tingkah laku bergantung merupakan kelakuan yang membahayakan diri dan tidak mengganggu murid yang lain. Misalnya mereka yang berkelakuan kebimbangan, pergantungan berlebihan, pengunduran diri dan pengasingan diri telah dikategorikan dalam tingkah laku bermasalah bergantung. Seperkara lagi, tingkah laku disruptif bukan sahaja membahayakan diri tetapi membahayakan murid lain. Hal ini kerana murid yang hiperaktif sering bertindak tanpa memikirkan akibatnya. Manakala tingkah laku distruktif merupakan tingkah laku yang berbahaya. Ini kerana tingkah laku ini merupakan aktiviti jenayah dimana ia akan mengancam keselamatan orang lain serta kemudahan-kemudahan sekolah.

Tambahan pula, tingkah laku bermasalah positif iaitu tingkah laku ingin tahu boleh merujuk kepada murid-murid bersikap ingin tahu yang tinggi terhadap sesuatu perkara yang dilihat. Misalnya, murid-murid menyentuh barang tanpa mendapat kebenaran daripada guru. Tingkah laku ini akan menimbulkan situasi yang berbahaya terutamanya dalam makmal. Selain itu, murid-murid yang mudah memahami sesuatu konsep dengan cepat telah dikategorikan dalam tingkah laku cepat belajar. Misalnya, murid yang cepat belajar akan berasa bosan dan tidak akan memberi tumpuan lagi apabila guru mengulangi penerangannya. 

Bagi murid-murid yang bertingkah laku pintar cerdas pula, mereka mempunyai kebolehan dalam aktiviti intelek seperti pemikiran abstrak, pemikiran logik, kemahiran lisan dan mempunyai daya reka cipta yang tinggi. Jadi, mereka akan cepat memahami terhadap konsep-konsep yang disampaikan oleh guru. Ini akan menyebabkan mereka hilang penumpuan sekiranya kaedah pengajaran guru adalah lambat. Manakala bagi murid yang bertingkah laku proaktif pula, mereka adalah sentiasa aktif dan bertindak dengan penuh semangat serta jarang menunggu arahan untuk melakukan sesuatu. Misalnya, selepas mereka memerhati sesuatu demonstrasi di dalam makmal, mereka ingin menjalankan uji kaji dengan serta merta.

3.0 Cara-cara Mengenal Pasti Murid yang Bermasalah Tingkah
      Laku
Guru boleh mengenalpasti murid-murid yang bermasalah tingkah laku melalui pelbagai kaedah iaitu melalui ujian, bukan ujian, dan kajian. Di dalam kaedah ujian, ahli psikologi atau kaunselor sekolah akan mentadbirkan ujian-ujian psikologi dan diagnostik ini. Penilaian psikologi dilaksanakan terhadap muid-murid yang menunjukkan isu emosi dan isu tingkah laku. Penilaian ini biasa terdiri daripada sesi temuduga dan analisa latar belakang. Antara penilaian psikologi biasanya terdiri daripada perasaan, personaliti, tekanan, stail dan kebolehan untuk berkait kepada orang lain, serta tingkah laku bermasalah dan emosi. Tujuan utama bagi penilaian psikologi adalah untuk mendapat sesuatu gambaran bagi tingkah laku klien atau tahap emosi distres dan juga menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid secara keseluruhan (Ragbir Kaur, 2012).

Bagi penilaian diagnostik pula, ia berfokus kepada menilai ciri-ciri biasa dan tidak biasa mengenai fungsi keseluruhan seseorang individu. Dimana penilaian diagnostik daripada komponen-komponen temuduga klinikal, peperiksaan status mental, dan satu atau lebih peperiksaan psikologikal. Tambahan pula, penilaian ini boleh disingkatkan dengan ujian psikologikal yang terhad kepada aspek-aspek spesifik. Ia juga boleh terdiri daripada penilaian komprehensif yang terdiri daripada ukuran personaliti yang panjang dan terperinci. Biasanya, ahli-ahli psikologi sekolah atau kaunselor sekolah yang akan mentadbirkan penilaian diagnostik kerana ujian ini agak menyukarkan guru kelas. Hal ini kerana guru-guru kelas tiada masa untuk mentadbirkan begitu banyak komponen dalam penilaian diagnostik.

Kaedah bukan ujian iaitu melalui pemerhatian dan temubual juga boleh digunakan untuk mengenalpasti murid-murid yang bermasalah tingkah laku. Dimana pemerhatian merupakan sesuatu kaedah kajian yang boleh digunakan oleh guru untuk mencari kebaikan dan kelemahan murid-murid dan menentukan faktor-faktor yang menyebabkan sesuatu tingkah laku bermasalah berlaku. Kaedah pemerhatian ini adalah penting bagi guru untuk menentukan kekerapan, tempoh langsungnya serta intensiti sesuatu salah laku murid yang telah dikenal pasti. Data yang dikumpul melalui teknik pemerhatian adalah penting bagi seseorang guru. Hal ini kerana guru boleh merancang tindakan susulan untuk menyelesaikan salah laku di dalam bilik darjah. Di samping itu, ia juga boleh menolong guru mengawal tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah. Bagi kaedah temubual pula, ia merupakan satu siri penyoalan dan perbincangan antara guru bimbingan dengan murid bermasalah, ibu bapa, penjaga, rakan sebaya dan pihak lain untuk mendapat maklumat.

Seperkara lagi, guru-guru juga boleh menggunakan kaedah kajian untuk membuat analisis yang terperinci mengenai murid-murid yang menunjukkan tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah. Dimana metodologi yang boleh digunakan ialah kajian rentasan, kajian membujur, kajian kes, dan kajian dokumen. Penyelidikan kajian rentasan melibatkan pemerhatian sasuatu sampel populasi. Di mana kumpulan-kumpulan yang berlainan boleh dibandingkan pada peringkat-peringkat umur tertentu berdasarkan angkubah-angkubah seperti IQ dan memori. Dalam kajian rentasan, guru-guru akan mengkaji murid-murid bermasalah pada peringkat-peringkat umur yang tertentu sahaja. Misalnya, guru-guru mengambil sampel kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku bermasalah daripada peringkat umur yang berlainan untuk dikaji. Perubahan-perubahan dalam tingkah laku bermasalah diukur dengan membandingkan perlakuan murid-murid dari suatu peringkat umur ke peringkat umur yang lain.

Di samping itu, kajian membujur merupakan satu kajian korelasi yang melibatkan pemerhatian berulang mengenai item-item penyelidikan yang sama untuk satu jangka masa yang lama. Data kajian membujur boleh dipungut melalui soal selidik atau data pentadbiran. Melalui kajian membujur, murid-murid bermasalah yang diperhatikan dalam jangka masa yang panjang oleh guru-guru untuk menilai semua perubahan tingkah lakunya. Kajian ini melalui pemerhatian kepada tingkah laku murid bermasalah untuk mendapat maklumat terperinci mengenai perubahan-perubahan dalam tingkah lakunya. Kajian ini memerlukan masa yang panjang dan perbelanjaan yang tinggi.

Tambahan pula, guru-guru boleh menjalankan kajian kes untuk menganalisa tingkah laku bermasalah secara terperinci khususnya bagi murid-murid yang mempunyai salah laku yang serius. Kajian kes ini biasanya melibatkan sasuatu kajian membujur secara mendalam mengenai sesuatu kes. Kajian kes merupakan suatu kaedah yang sistematik unuk melihat kejadian, mengumpul dan menganalisa data serta melaporkan keputusan tersebut. Melalui kajian kes, setiap aspek hidup dan latar belakang individu telah dianalisis untuk melihat corak dan faktor-faktor penyebab tingkah laku. Di samping itu, tujuan utama menjalani kajian kes ialah generalisasi yang dibuat pada satu kes boleh digeneralisasikan kepada banyak kes yang lain. Guru-guru juga boleh menggabungkan kaedah kajian seperti temubual dan pemerhatian dengan rakan sebaya untuk membina kajian kes yang kuat. Terdapat suatu kelemahan bagi kajian kes ini, dimana ia mengambil masa yang panjang untuk mendapat keputusan kajian. Kadang-kadang, keputusan kajian kes juga susah untuk digeneralisasikan kepada populasi yang lebih besar.

Bagi kajian dokumen pula, ia merupakan analisis bertulis yang dibuat oleh guru-guru terhadap sesuatu tingkah laku bermasalah berdasarkan dokumen-dokumen yang dikumpulkan mengenai murid-murid yang biasa menunjukkan salah laku di sekolah. Dimana kajian dokumen ini boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu rekod awam dan dokumen peribadi. Tambahan pula, dokumen peribadi ialah akaun orang pertama atau pengalaman dan kejadian yang telah berlaku. Dokumen kehidupan ini termasuk punca diari, portfolio, gambar, kerja lukisan, jadual, buku skrap, dan suratkhabar. Dokumen-dokumen ini juga mengandungi anekdot, borang maklumat murid, laporan-laporan pemerhatian dan temuramah serta dokumen yang mengandungi maklumat mengenai tingkah laku dan perkembangan murid bermasalah. Dokumen-dokumen ini amat berguna dalam sesuatu projek penyelidikan. Hal ini kerana ia membekalkan maklumat yang mengenai budaya sekolah dan ahli yang terlibat dalam sesuatu projek bagi seseorang guru.  

4.0 Pengurusan Tingkah Laku Bermasalah
Dengan diagnosis dan analisis dokumen-dokumen ini, guru boleh memperkenalkan teknik-teknik modifikasi tingkah laku untuk menangani tingkah laku bermasalah murid-murid. Dimana pengurusan tingkah laku boleh dirujuk sebagai sesuatu rancangan untuk memodifikasi tingkah laku bermasalah ke matlamat yang ditetapkan dengan menggunakan teknik-teknik atau kaedah-kaedah yang sesuai seperti peneguhan positif dan negatif. Tujuan utama bagi pengurusan tingkah laku adalah untuk mengurangkan dan melupuskan tingkah laku negatif yang tidak diingini serta memupuk tingkah laku laku positif yang diingini (Mok Soon Sang, 2010). Melalui rancangan berkenaan, guru-guru harus memberitahu murid-murid tentang tingkah laku yang harus diamalkan di sekolah serta peraturan-peraturan sosial yang harus ditunjukkan dalam bilik darjah. Selain itu, guru-guru harus membetulkan tingkah laku murid yang salah dengan menunjukkan mereka tingkah laku yang betul. Hal ini kerana terdapat kajian yang menunjukkan bahawa kanak-kanak ini mungkin mengalami masalah kesihatan mental pada kelak nanti.

Terdapat tiga peringkat yang telah ditetapkan dalam proses memodifikasikan tingkah laku murid-murid iaitu taksiran, “intervensi”, dan penilaian. Pada peringkat awal, seseorang guru harus mengenalpasti tingkah laku bermasalah yang ditunjukkan oleh seseorang murid. Jadi, guru boleh menetapkan objektif tingkah laku yang sepatut ditunjukkan oleh murid tersebut. Tingkah laku bermasalah akan dinilai supaya masalah dapat ditangani untuk membawa perubahan pola tingkah laku kepada murid-murid yang bermasalah. Dalam proses “intervensi” pula, seseorang guru boleh menggunakan pelbagai teknik modifikasi tingkah laku untuk memperbetulkan tingkah laku yang salah. Dalam tahap ini, guru mestilah memodifikasikan tingkah laku bermasalah supaya mereka tidak bergantung kepada ganjaran-ganjaran ekstrinsik tetapi menunjukkan tingkah laku yang betul. Manakala dalam tahap penilaian pula, guru berkenaan menilai hasil kesemua intervensi tingkah laku dan membuat kesimpulan yang mengenai program modifikasi tingkah lakunya (Ragbir Kaur, 2012).

Sebagai rumusan, dalam proses modifikasi tingkah laku, guru-guru mestilah mengikut langkah-langkah yang berikut iaitu membuat pemerhatian awal dan penilaian terhadap tingkah laku bermasalah. Seterusnya, mengenalpasti dan menentukan objektif tingkah laku positif yang perlu dicapai oleh murid-murid. Kemudiannya, menunjukkan satu set tingkah laku positif iaitu sama ada dengan kaedah model atau pemberitahuan. Akhirnya, memberikan ganjaran atau peneguhan untuk tingkah laku positif secara tekal dan konsisten. Jikalau murid-murid masih menunjukkan tingkah laku bermasalah walaupun pelbagai teknik dan “intervensi” digunakan, jadi mereka perlu mendapat nasihat dan bantuan dari para professional.

Terdapat beberapa prinsip yang boleh diamalkan untuk mengekalkan dan meningkatkan tingkah laku yang diingini dalam sesebuah sekolah. Dimana guru boleh mengamalkan prinsip bersiri anggaran untuk mengajar murid yang bermasalah untuk beraksi dalam satu cara yang dia tidak pernah melakukan sebelum ini. Guru juga boleh memberikan ganjaran secara bersiri sehingga masalah tingkah laku ditangani. Misalnya, seseorang murid yang suka bercakap dengan kuat dan kurang berminat untuk belajar. Dalam pengaplikasian prinsip ini, guru boleh memberi ganjaran kepada murid tersebut apabila dia bercakap dengan perlahan atau mengangkat tangan untuk menjawab soalan (Ragbir Kaur, 2012).

Di samping itu, prinsip peneguhan berterusan juga perlu diamalkan untuk mengekalkan dan meningkatkan tingkah laku yang diingini. Apabila guru ingin membangunkan satu tingkah laku yang baru terhadap seseorang murid yang belum menunjukkan sebelum ini, beliau akan memberikan ganjaran dengan serta merta secara berterusan semasa tingkah laku yang betul dipertunjukkan oleh murid tersebut. Sebagai contoh, seorang murid yang gagal dalam mata pelajaran sains, guru akan memberikan ganjaran setiap kali murid tersebut boleh menjawab satu set soalan sains dengan betul. Ini akan menggalakkan murid untuk mencuba dan membuat lebih banyak soalan sains dan seterusnya menikmati kejayaan dalam mata pelajaran tersebut.

Bagi prinsip peneguhan negatif pula, guru-guru akan memastikan murid menunjukkan peningkatan tingkah laku untuk mengelakkan daripada hukuman ringan yang telah ditetapkan oleh seseorang guru. Misalnya, jika seorang murid tidak ingin pergi ke bilik Guru Besar, dia perlulah duduk dengan diam sepanjang pengajaran dijalankan. Dalam prinsip peningkatan peneguhan, seseorang guru ingin menggalakkan murid untuk terus berusaha membuat satu tingkah laku yang telah dilazimkan dengan ganjaran, beliau akan meningkatkan jangka masa bagi murid tersebut untuk terus menunjukkan sesuatu tingkah laku yang positif. Misalnya, seorang kanak-kanak membuat 20 soalan matematik dan menerima pujian daripada guru. Menurut prinsip ini, guru akan meningkatkan kerja rumahnya kepada 50 soalan matematik serta menggalakkan untuk menjawab dengan betul sebelum murid tersebut pada kali yang berikutnya (Ragbir Kaur, 2012).

Manakala bagi tujuan mengurangkan dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini. Seseorang guru boleh mengamalkan prinsip penghapusan. Jika guru ingin seorang murid untuk bertindak laku dalam cara tertentu, dia boleh mewujudkan situasi dimana murid-murid tidak mendapatkan sebarang peneguhan atau perhatian selepas menunjukkan sesuatu tingkah laku bermasalah. Bagi prinsip pengelakan pula, guru ingin mengajar murid-murid untuk mengelakkan sesuatu situasi negatif yang tertentu, guru dikehendaki memastikan stimuli tersebut dielakkan dengan sesuatu stimuli yang kurang selesa. Misalnya, seorang murid yang sentiasa lewat masuk ke bilik darjah. Guru akan memaklumkan bahawa jika dia lambat lagi, dia perlu memberi ucapan pada hari perhimpunan sekolah. Prinsip ini akan dikuatkuasakan dan murid tersebut akan datang dengan awal  untuk mengelakkan daripada memberi ucapan pada hari perhimpunan sekolah.

Tambahan pula, guru juga boleh mengamalkan prinsip pengurangan ketakutan bagi mengurangkan dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini. Hal ini kerana guru yang ingin membantu seseorang murid untuk mengatasi perasaan ketakutan dalam sesuatu situasi, guru itu dikehendaki meningkatkan pendedahan kepada situasi tersebut sehingga murid tersebut berasa selesa. Sebagai contohnya, seorang murid yang takut untuk menjawab soalan di dalam bilik darjah, guru boleh menggalakkan murid tersebut menjawab soalan di dalam kumpulan kecil terlebih dahulu. Ini dapat membina keyakinan sebelum mencuba untuk menjawab soalan di dalam bilik darjah. Prinsip hukuman juga boleh diamalkan oleh seseorang guru untuk mengurangkan dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini. Apabila guru ingin memberhentikan tingkah laku bermasalah yang serius, hukuman seperti merotan perlu dijalankan.  Seperkara lagi, teknik-teknik disiplin yang keras seperti dendaan dan hukuman akan membawa kesan-kesan negatif kepada murid-murid. Jadi, guru-guru perlu didedahkan kepada teknik modifikasi tingkah laku yang boleh memodifikasikan tingkah laku murid-murid dengan cara-cara yang positif.

Terdapat pelbagai teknik boleh digunakan oleh guru-guru untuk memodifikasikan tingkah laku yang negatif. Antaranya ialah peneguhan, dendaan, reverse psychology, shaping, token economy, kontrak secara lisan atau bertulis, time-out, modeling, kawalan kendiri, pengurusan kendiri, peneguhan kendiri dan pengasingan (Ragbir Kaur, 2012). Dimana peneguhan merupakan sesuatu tingkah laku yang dihasilkan adalah memuaskan, peluang mengulang tingkah laku tersebut akan bertambah. Ia juga boleh dibahagikan kepada peneguhan positif dan peneguhan negatif. Peneguhan positif menyediakan pencetus yang terancang dan sesuai serta memungkinkan pengulangan tingkah laku yang diingini. Stumphauzer (1985) menyatakan bahawa dalam  konteks modifikasi tingkah laku, pencetusan yang disediakan seperti ganjaran dan harapan kepada remaja akan mengekalkan tingkah laku yang baik atau mengubah tingkah laku yang bermasalah dengan mengikut norma. Manakala peneguhan negatif merupakan stimuli yang dipindahkan dengan tujuan menguatkan tingkah laku positif supaya ia dapat diteruskan. Selain itu, terdapat juga peneguhan negatif yang boleh menyakiti seseorang individu kerana tingkah laku operannya kurang sesuai. Misalnya guru mengejek kesilapan seseorang murid di hadapan orang ramai.

Seperkara lagi, dendaan juga merupakan salah satu teknik modifikasi tingkah laku (Ee Ah Meng, 2001). Skinner menyatakan bahawa dendan hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat sahaja. Selepas itu, tingkah laku yang tidak diingini biasanya akan diulangi. Di samping itu, murid yang didenda kerana tidak menguasai sesuatu kemahiran, ini akan menyebabkan murid tersebut menimbulkan sikap kebencian terhadap pembelajarannya. Bagi reverse psychology pula, ia memerlukan kemahiran guru memahami psikologi, sikap, pandangan dan pemikiran murid berkenaan. Tujuan utama bagi teknik ini adalah mencabar murid agar melepaskan sikap negatif dan memupuk sikap positif demi membentuk tingkah laku yang diingini.  Sebagai contohnya, jika seorang guru ingin murid berdiam, beliau mungkin mengatakan dengan suara yang tegas seperti berikut, “Teruskan dan buat bising sekuat yang anda semua boleh.” Murid-muridnya akan diam dengan serta-merta kerana mereka memahami maksud sebenar yang disampaikan oleh guru. Justeru, dalam reverse psychology guru mengatakan sesuatu untuk mendapat suatu reaksi yang bertentangan.

Selain itu, teknik shaping juga merupakan salah satu teknik modifikasi tingkah laku. Menurut Mok Soon Sang (2011), teknik shaping digunakan untuk mengajar haiwan secara berperingkat supaya melakukan aktiviti permainan seperti dalam sarkas dan zoo. Di dalam sebuah makmal, Skinner memasukkan seekor tikus ke dalam sebuah kotak khas yang dikenali sebagai “Skinner Box” yang terdiri daripada tombol, alat memberi makanan, bekas makanan, lampu yang dapat dikawal nyalaannya. Disebabkan dorongan lapar, tikus berusaha keluar untuk mencari makanan. Semasa berusaha keluar dari kotak, tikus tertekan tombol dan makanan keluar. Semenjak itu, tikus menekan tombol apabila lapar dan makanan keluar secara beperingkat dengan berdasarkan peningkatan tahap pelaziman tikus tersebut, proses ini juga dikenali sebagai shaping. Justeru, ahli-ahli psikologi menyatakan bahawa proses shaping ini juga boleh digunakan untuk membentuk tingkah laku manusia yang diingini.

Guru juga boleh menggunakan teknik token economy untuk memodifikasikan tingkah laku murid-murid. Token economy merupakan satu sistem yang meneguhkan tingkah laku positif dengan memberikan token atau hadiah kepada murid-murid yang mencapai tingkah laku yang diingini. Misalnya, guru memberi bintang kepada murid-murid yang mendapat markah yang ditetapkan. Setelah murid berjaya mengumpulkan 10 bintang, dia boleh menukarkan hadiah seperti sekotak pensil warna daripada gurunya. Satu lagi teknik modifikasi tingkah laku yang boleh diamalkan oleh guru-guru adalah kontrak secara lisan atau bertulis. Dimana guru boleh membuat satu persetujuan di antara guru dengan murid setelah guru membincangkan dengan murid berkenaan. Jika kontrak dibuat secara bertulis, kontrak itu perlu ditandatangani oleh kedua-dua pihak dan jika murid melanggari, dia akan dihukum seperti yang ditetapkan dalam kontrak tersebut (Ee Ah Meng, 1999). 

Time out juga merupakan satu teknik modifikasi tingkah laku murid-murid. Dalam teknik ini, jika murid tidak menunjukkan tingkah laku yang diingini, dia akan dihantar ke satu lokasi yang ditetapkan oleh guru. Misalnya bagi murid yang tidak menyiapkan kerja rumah, guru boleh mengarahkan murid tersebut melengkapkannya dalam ruang time out. Murid tersebut dibenarkan masuk ke bilik darjahnya apabila dia berjaya menyiapkan kerja rumahnya. Time out ini adalah berkesan bagi murid-murid yang berumur di antara 4 hingga 12 tahun sahaja. Dimana masa yang diperuntukkan bagi teknik ini adalah bergantung kepada darjah keseriusan masalah tingkah laku murid tersebut. Seperkara lagi, modeling juga merupakan salah satu teknik modifikasi tingkah laku. Dimana ia juga dikenali sebagai pembelajaran pemerhatian. Hal ini kerana guru menunjukkan suatu tingkah laku yang baik di kalangan murid-murid yang bermasalah dengan menyuruh mereka membuat pemerhatian. Selepas itu, mereka akan disuruh untuk membuat simulasi menegnai keadaan yang diperhatikan supaya murid-murid boleh menunjukkan tingkah laku positif yang sama.

Teknik modifikasi pengurusan kendiri, peneguhan kendiri dan pengawalan kendiri mempunyai pendekatan yang sama dengan teknik modeling. Dalam memodifikasikan teknik ini, guru-guru dikehendaki memodelkan sesuatu jenis tingkah laku positif dan menerangkan secara eksplisit langkah-langkah yang harus ditunjukkan oleh murid-murid dalam mengikuti tingkah laku tersebut. Manakala pengurusan kendiri harus diimplementasikan sebelum tingkah laku bermasalah berlaku. Ketiga-tiga teknik modifikasi tingkah laku ini mengajar murid-murid untuk melengkapkan tugasan sendiri dan mengambil peranan yang aktif untuk memantau dan meneguhkan tingkah laku kendiri. Teknik pengasingan merupakan teknik yang terakhir bagi modifikasi tingkah laku murid-murid. Dalam teknik ini, murid-murid disuruh keluar daripada bilik darjah atau dimasukkan dalam kelas detensi untuk menjalankan hukuman yang ditetapkan oleh guru. Guru-guru membiarkan tingkah laku murid-murid yang bermasalah negatif dengan tidak memberi sebarang perhatian kepadanya. Teknik ini berdasarkan andaian bahawa tingkah laku yang tidak diteguhkan akan terhapus dengan sendirinya.

5.0 Kesimpulan
Tingkah laku bermasalah tidak boleh memandang remeh. Hal ini kerana ia akan menjejaskan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Setelah suatu tingkah laku bermasalah dikenalpasti, guru seharusnya menggunakan teknik modifikasi tingkah laku yang sesuai untuk menangani masalah tersebut. Pengajaran dan pembelajaran akan dijalankan dengan lancar apabila tingkah laku bermasalah diselesaikan. Guru juga dikehendaki menunjukkan amalan nilai-nilai murni atau teladan sebagai contoh kepada murid-murid. Pandangan dan kajian dari tokoh-tokoh juga boleh dijadikan sebagai panduan oleh pihak sekolah bagi merancang strategi-strategi untuk meningkatkan keberkesanan mengatasi tingkah laku bermasalah di kalangan murid-murid.

Bibliografi

Ee, A. M. (1999). Psikologi pendidikn I: Psikologi Pendidikan 

         (Semester I)Kuala Lumpur:  Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Ee, A. M. (2001). Pedagogi II (2nd ed.) (Semester II). Shah Alam, 
    
        Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. 

Mok, S. S. (2011). Psikologi pendidikan (2nd ed.).  Puchong, Selangor: 
       
         Penerbit Multimedia Sdn. Bhd.

Ragbir Kaur Joginder Singh. (2012). Panduan ilmu pendidikan untuk 

        DPLI 
psikologi. Subang Jaya, Selangor:

        Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.


Suppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd. 

        Shukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha, dan Hazalizah 

        Hamzah. (2009). Pembelajaran dan perkembangan pelajar. 

        Shah Alam, Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.


Internet

Teori Skinner: Teori modifikasi tingkah laku Skinner. (2010, Mei). 

         Dimuat turun dari http://akugpc.blogspot.com/2010/05/

         teori-skinner.html
       
Tingkah Laku Bermasalah. (2010, September). Dimuat turun dari
   
         http://www.scribd.com/doc/37767402/tingkahlaku-bermasalah
    

0 comments:

Post a Comment

TINGKAH LAKU BERMASALAH

| |

DISEDIAKAN OLEH: NG EE TIENG


1.0 Konsep Tingkah Laku Bermasalah
Tingkah laku bermasalah merupakan tingkah laku yang tidak normal atau terkeluar dari nilai norma sosial masyarakat termasuk sekolah. Mohd. Nazar Mohamad (1990) menyatakan bahawa tingkah laku bermasalah seseorang individu sebagai tingkah laku yang mengganggu perjalanan kehidupannya. Manakala di bawah konteks pendidikan pula, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah laku murid yang boleh menjejaskan kelicinan ataupun keberkesanan pengajaran dan pembelajaran terutamanya di dalam bilik darjah.

2.0 Jenis-jenis Tingkah Laku Bermasalah
Tingkah laku bermasalah boleh diklasifikasikan kepada dua kategori utama iaitu tingkah laku bermasalah negatif dan tingkah laku bermasalah positif. Dimana tingkah laku bermasalah negatif merangkumi tingkah laku yang menghalang (bergantung), tingkah laku yang mengganggu (disruptif), dan tingkah laku antisosial (distruktif). Manakala tingkah laku positif merangkumi tingkah laku ingin tahu, cepat belajar, pintar cerdas, dan proaktif (Mok Soon Sang, 2011).

Di dalam tingkah laku bermasalah negatif, tingkah laku bergantung merupakan kelakuan yang membahayakan diri dan tidak mengganggu murid yang lain. Misalnya mereka yang berkelakuan kebimbangan, pergantungan berlebihan, pengunduran diri dan pengasingan diri telah dikategorikan dalam tingkah laku bermasalah bergantung. Seperkara lagi, tingkah laku disruptif bukan sahaja membahayakan diri tetapi membahayakan murid lain. Hal ini kerana murid yang hiperaktif sering bertindak tanpa memikirkan akibatnya. Manakala tingkah laku distruktif merupakan tingkah laku yang berbahaya. Ini kerana tingkah laku ini merupakan aktiviti jenayah dimana ia akan mengancam keselamatan orang lain serta kemudahan-kemudahan sekolah.

Tambahan pula, tingkah laku bermasalah positif iaitu tingkah laku ingin tahu boleh merujuk kepada murid-murid bersikap ingin tahu yang tinggi terhadap sesuatu perkara yang dilihat. Misalnya, murid-murid menyentuh barang tanpa mendapat kebenaran daripada guru. Tingkah laku ini akan menimbulkan situasi yang berbahaya terutamanya dalam makmal. Selain itu, murid-murid yang mudah memahami sesuatu konsep dengan cepat telah dikategorikan dalam tingkah laku cepat belajar. Misalnya, murid yang cepat belajar akan berasa bosan dan tidak akan memberi tumpuan lagi apabila guru mengulangi penerangannya. 

Bagi murid-murid yang bertingkah laku pintar cerdas pula, mereka mempunyai kebolehan dalam aktiviti intelek seperti pemikiran abstrak, pemikiran logik, kemahiran lisan dan mempunyai daya reka cipta yang tinggi. Jadi, mereka akan cepat memahami terhadap konsep-konsep yang disampaikan oleh guru. Ini akan menyebabkan mereka hilang penumpuan sekiranya kaedah pengajaran guru adalah lambat. Manakala bagi murid yang bertingkah laku proaktif pula, mereka adalah sentiasa aktif dan bertindak dengan penuh semangat serta jarang menunggu arahan untuk melakukan sesuatu. Misalnya, selepas mereka memerhati sesuatu demonstrasi di dalam makmal, mereka ingin menjalankan uji kaji dengan serta merta.

3.0 Cara-cara Mengenal Pasti Murid yang Bermasalah Tingkah
      Laku
Guru boleh mengenalpasti murid-murid yang bermasalah tingkah laku melalui pelbagai kaedah iaitu melalui ujian, bukan ujian, dan kajian. Di dalam kaedah ujian, ahli psikologi atau kaunselor sekolah akan mentadbirkan ujian-ujian psikologi dan diagnostik ini. Penilaian psikologi dilaksanakan terhadap muid-murid yang menunjukkan isu emosi dan isu tingkah laku. Penilaian ini biasa terdiri daripada sesi temuduga dan analisa latar belakang. Antara penilaian psikologi biasanya terdiri daripada perasaan, personaliti, tekanan, stail dan kebolehan untuk berkait kepada orang lain, serta tingkah laku bermasalah dan emosi. Tujuan utama bagi penilaian psikologi adalah untuk mendapat sesuatu gambaran bagi tingkah laku klien atau tahap emosi distres dan juga menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid secara keseluruhan (Ragbir Kaur, 2012).

Bagi penilaian diagnostik pula, ia berfokus kepada menilai ciri-ciri biasa dan tidak biasa mengenai fungsi keseluruhan seseorang individu. Dimana penilaian diagnostik daripada komponen-komponen temuduga klinikal, peperiksaan status mental, dan satu atau lebih peperiksaan psikologikal. Tambahan pula, penilaian ini boleh disingkatkan dengan ujian psikologikal yang terhad kepada aspek-aspek spesifik. Ia juga boleh terdiri daripada penilaian komprehensif yang terdiri daripada ukuran personaliti yang panjang dan terperinci. Biasanya, ahli-ahli psikologi sekolah atau kaunselor sekolah yang akan mentadbirkan penilaian diagnostik kerana ujian ini agak menyukarkan guru kelas. Hal ini kerana guru-guru kelas tiada masa untuk mentadbirkan begitu banyak komponen dalam penilaian diagnostik.

Kaedah bukan ujian iaitu melalui pemerhatian dan temubual juga boleh digunakan untuk mengenalpasti murid-murid yang bermasalah tingkah laku. Dimana pemerhatian merupakan sesuatu kaedah kajian yang boleh digunakan oleh guru untuk mencari kebaikan dan kelemahan murid-murid dan menentukan faktor-faktor yang menyebabkan sesuatu tingkah laku bermasalah berlaku. Kaedah pemerhatian ini adalah penting bagi guru untuk menentukan kekerapan, tempoh langsungnya serta intensiti sesuatu salah laku murid yang telah dikenal pasti. Data yang dikumpul melalui teknik pemerhatian adalah penting bagi seseorang guru. Hal ini kerana guru boleh merancang tindakan susulan untuk menyelesaikan salah laku di dalam bilik darjah. Di samping itu, ia juga boleh menolong guru mengawal tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah. Bagi kaedah temubual pula, ia merupakan satu siri penyoalan dan perbincangan antara guru bimbingan dengan murid bermasalah, ibu bapa, penjaga, rakan sebaya dan pihak lain untuk mendapat maklumat.

Seperkara lagi, guru-guru juga boleh menggunakan kaedah kajian untuk membuat analisis yang terperinci mengenai murid-murid yang menunjukkan tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah. Dimana metodologi yang boleh digunakan ialah kajian rentasan, kajian membujur, kajian kes, dan kajian dokumen. Penyelidikan kajian rentasan melibatkan pemerhatian sasuatu sampel populasi. Di mana kumpulan-kumpulan yang berlainan boleh dibandingkan pada peringkat-peringkat umur tertentu berdasarkan angkubah-angkubah seperti IQ dan memori. Dalam kajian rentasan, guru-guru akan mengkaji murid-murid bermasalah pada peringkat-peringkat umur yang tertentu sahaja. Misalnya, guru-guru mengambil sampel kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku bermasalah daripada peringkat umur yang berlainan untuk dikaji. Perubahan-perubahan dalam tingkah laku bermasalah diukur dengan membandingkan perlakuan murid-murid dari suatu peringkat umur ke peringkat umur yang lain.

Di samping itu, kajian membujur merupakan satu kajian korelasi yang melibatkan pemerhatian berulang mengenai item-item penyelidikan yang sama untuk satu jangka masa yang lama. Data kajian membujur boleh dipungut melalui soal selidik atau data pentadbiran. Melalui kajian membujur, murid-murid bermasalah yang diperhatikan dalam jangka masa yang panjang oleh guru-guru untuk menilai semua perubahan tingkah lakunya. Kajian ini melalui pemerhatian kepada tingkah laku murid bermasalah untuk mendapat maklumat terperinci mengenai perubahan-perubahan dalam tingkah lakunya. Kajian ini memerlukan masa yang panjang dan perbelanjaan yang tinggi.

Tambahan pula, guru-guru boleh menjalankan kajian kes untuk menganalisa tingkah laku bermasalah secara terperinci khususnya bagi murid-murid yang mempunyai salah laku yang serius. Kajian kes ini biasanya melibatkan sasuatu kajian membujur secara mendalam mengenai sesuatu kes. Kajian kes merupakan suatu kaedah yang sistematik unuk melihat kejadian, mengumpul dan menganalisa data serta melaporkan keputusan tersebut. Melalui kajian kes, setiap aspek hidup dan latar belakang individu telah dianalisis untuk melihat corak dan faktor-faktor penyebab tingkah laku. Di samping itu, tujuan utama menjalani kajian kes ialah generalisasi yang dibuat pada satu kes boleh digeneralisasikan kepada banyak kes yang lain. Guru-guru juga boleh menggabungkan kaedah kajian seperti temubual dan pemerhatian dengan rakan sebaya untuk membina kajian kes yang kuat. Terdapat suatu kelemahan bagi kajian kes ini, dimana ia mengambil masa yang panjang untuk mendapat keputusan kajian. Kadang-kadang, keputusan kajian kes juga susah untuk digeneralisasikan kepada populasi yang lebih besar.

Bagi kajian dokumen pula, ia merupakan analisis bertulis yang dibuat oleh guru-guru terhadap sesuatu tingkah laku bermasalah berdasarkan dokumen-dokumen yang dikumpulkan mengenai murid-murid yang biasa menunjukkan salah laku di sekolah. Dimana kajian dokumen ini boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu rekod awam dan dokumen peribadi. Tambahan pula, dokumen peribadi ialah akaun orang pertama atau pengalaman dan kejadian yang telah berlaku. Dokumen kehidupan ini termasuk punca diari, portfolio, gambar, kerja lukisan, jadual, buku skrap, dan suratkhabar. Dokumen-dokumen ini juga mengandungi anekdot, borang maklumat murid, laporan-laporan pemerhatian dan temuramah serta dokumen yang mengandungi maklumat mengenai tingkah laku dan perkembangan murid bermasalah. Dokumen-dokumen ini amat berguna dalam sesuatu projek penyelidikan. Hal ini kerana ia membekalkan maklumat yang mengenai budaya sekolah dan ahli yang terlibat dalam sesuatu projek bagi seseorang guru.  

4.0 Pengurusan Tingkah Laku Bermasalah
Dengan diagnosis dan analisis dokumen-dokumen ini, guru boleh memperkenalkan teknik-teknik modifikasi tingkah laku untuk menangani tingkah laku bermasalah murid-murid. Dimana pengurusan tingkah laku boleh dirujuk sebagai sesuatu rancangan untuk memodifikasi tingkah laku bermasalah ke matlamat yang ditetapkan dengan menggunakan teknik-teknik atau kaedah-kaedah yang sesuai seperti peneguhan positif dan negatif. Tujuan utama bagi pengurusan tingkah laku adalah untuk mengurangkan dan melupuskan tingkah laku negatif yang tidak diingini serta memupuk tingkah laku laku positif yang diingini (Mok Soon Sang, 2010). Melalui rancangan berkenaan, guru-guru harus memberitahu murid-murid tentang tingkah laku yang harus diamalkan di sekolah serta peraturan-peraturan sosial yang harus ditunjukkan dalam bilik darjah. Selain itu, guru-guru harus membetulkan tingkah laku murid yang salah dengan menunjukkan mereka tingkah laku yang betul. Hal ini kerana terdapat kajian yang menunjukkan bahawa kanak-kanak ini mungkin mengalami masalah kesihatan mental pada kelak nanti.

Terdapat tiga peringkat yang telah ditetapkan dalam proses memodifikasikan tingkah laku murid-murid iaitu taksiran, “intervensi”, dan penilaian. Pada peringkat awal, seseorang guru harus mengenalpasti tingkah laku bermasalah yang ditunjukkan oleh seseorang murid. Jadi, guru boleh menetapkan objektif tingkah laku yang sepatut ditunjukkan oleh murid tersebut. Tingkah laku bermasalah akan dinilai supaya masalah dapat ditangani untuk membawa perubahan pola tingkah laku kepada murid-murid yang bermasalah. Dalam proses “intervensi” pula, seseorang guru boleh menggunakan pelbagai teknik modifikasi tingkah laku untuk memperbetulkan tingkah laku yang salah. Dalam tahap ini, guru mestilah memodifikasikan tingkah laku bermasalah supaya mereka tidak bergantung kepada ganjaran-ganjaran ekstrinsik tetapi menunjukkan tingkah laku yang betul. Manakala dalam tahap penilaian pula, guru berkenaan menilai hasil kesemua intervensi tingkah laku dan membuat kesimpulan yang mengenai program modifikasi tingkah lakunya (Ragbir Kaur, 2012).

Sebagai rumusan, dalam proses modifikasi tingkah laku, guru-guru mestilah mengikut langkah-langkah yang berikut iaitu membuat pemerhatian awal dan penilaian terhadap tingkah laku bermasalah. Seterusnya, mengenalpasti dan menentukan objektif tingkah laku positif yang perlu dicapai oleh murid-murid. Kemudiannya, menunjukkan satu set tingkah laku positif iaitu sama ada dengan kaedah model atau pemberitahuan. Akhirnya, memberikan ganjaran atau peneguhan untuk tingkah laku positif secara tekal dan konsisten. Jikalau murid-murid masih menunjukkan tingkah laku bermasalah walaupun pelbagai teknik dan “intervensi” digunakan, jadi mereka perlu mendapat nasihat dan bantuan dari para professional.

Terdapat beberapa prinsip yang boleh diamalkan untuk mengekalkan dan meningkatkan tingkah laku yang diingini dalam sesebuah sekolah. Dimana guru boleh mengamalkan prinsip bersiri anggaran untuk mengajar murid yang bermasalah untuk beraksi dalam satu cara yang dia tidak pernah melakukan sebelum ini. Guru juga boleh memberikan ganjaran secara bersiri sehingga masalah tingkah laku ditangani. Misalnya, seseorang murid yang suka bercakap dengan kuat dan kurang berminat untuk belajar. Dalam pengaplikasian prinsip ini, guru boleh memberi ganjaran kepada murid tersebut apabila dia bercakap dengan perlahan atau mengangkat tangan untuk menjawab soalan (Ragbir Kaur, 2012).

Di samping itu, prinsip peneguhan berterusan juga perlu diamalkan untuk mengekalkan dan meningkatkan tingkah laku yang diingini. Apabila guru ingin membangunkan satu tingkah laku yang baru terhadap seseorang murid yang belum menunjukkan sebelum ini, beliau akan memberikan ganjaran dengan serta merta secara berterusan semasa tingkah laku yang betul dipertunjukkan oleh murid tersebut. Sebagai contoh, seorang murid yang gagal dalam mata pelajaran sains, guru akan memberikan ganjaran setiap kali murid tersebut boleh menjawab satu set soalan sains dengan betul. Ini akan menggalakkan murid untuk mencuba dan membuat lebih banyak soalan sains dan seterusnya menikmati kejayaan dalam mata pelajaran tersebut.

Bagi prinsip peneguhan negatif pula, guru-guru akan memastikan murid menunjukkan peningkatan tingkah laku untuk mengelakkan daripada hukuman ringan yang telah ditetapkan oleh seseorang guru. Misalnya, jika seorang murid tidak ingin pergi ke bilik Guru Besar, dia perlulah duduk dengan diam sepanjang pengajaran dijalankan. Dalam prinsip peningkatan peneguhan, seseorang guru ingin menggalakkan murid untuk terus berusaha membuat satu tingkah laku yang telah dilazimkan dengan ganjaran, beliau akan meningkatkan jangka masa bagi murid tersebut untuk terus menunjukkan sesuatu tingkah laku yang positif. Misalnya, seorang kanak-kanak membuat 20 soalan matematik dan menerima pujian daripada guru. Menurut prinsip ini, guru akan meningkatkan kerja rumahnya kepada 50 soalan matematik serta menggalakkan untuk menjawab dengan betul sebelum murid tersebut pada kali yang berikutnya (Ragbir Kaur, 2012).

Manakala bagi tujuan mengurangkan dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini. Seseorang guru boleh mengamalkan prinsip penghapusan. Jika guru ingin seorang murid untuk bertindak laku dalam cara tertentu, dia boleh mewujudkan situasi dimana murid-murid tidak mendapatkan sebarang peneguhan atau perhatian selepas menunjukkan sesuatu tingkah laku bermasalah. Bagi prinsip pengelakan pula, guru ingin mengajar murid-murid untuk mengelakkan sesuatu situasi negatif yang tertentu, guru dikehendaki memastikan stimuli tersebut dielakkan dengan sesuatu stimuli yang kurang selesa. Misalnya, seorang murid yang sentiasa lewat masuk ke bilik darjah. Guru akan memaklumkan bahawa jika dia lambat lagi, dia perlu memberi ucapan pada hari perhimpunan sekolah. Prinsip ini akan dikuatkuasakan dan murid tersebut akan datang dengan awal  untuk mengelakkan daripada memberi ucapan pada hari perhimpunan sekolah.

Tambahan pula, guru juga boleh mengamalkan prinsip pengurangan ketakutan bagi mengurangkan dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini. Hal ini kerana guru yang ingin membantu seseorang murid untuk mengatasi perasaan ketakutan dalam sesuatu situasi, guru itu dikehendaki meningkatkan pendedahan kepada situasi tersebut sehingga murid tersebut berasa selesa. Sebagai contohnya, seorang murid yang takut untuk menjawab soalan di dalam bilik darjah, guru boleh menggalakkan murid tersebut menjawab soalan di dalam kumpulan kecil terlebih dahulu. Ini dapat membina keyakinan sebelum mencuba untuk menjawab soalan di dalam bilik darjah. Prinsip hukuman juga boleh diamalkan oleh seseorang guru untuk mengurangkan dan melupuskan tingkah laku yang tidak diingini. Apabila guru ingin memberhentikan tingkah laku bermasalah yang serius, hukuman seperti merotan perlu dijalankan.  Seperkara lagi, teknik-teknik disiplin yang keras seperti dendaan dan hukuman akan membawa kesan-kesan negatif kepada murid-murid. Jadi, guru-guru perlu didedahkan kepada teknik modifikasi tingkah laku yang boleh memodifikasikan tingkah laku murid-murid dengan cara-cara yang positif.

Terdapat pelbagai teknik boleh digunakan oleh guru-guru untuk memodifikasikan tingkah laku yang negatif. Antaranya ialah peneguhan, dendaan, reverse psychology, shaping, token economy, kontrak secara lisan atau bertulis, time-out, modeling, kawalan kendiri, pengurusan kendiri, peneguhan kendiri dan pengasingan (Ragbir Kaur, 2012). Dimana peneguhan merupakan sesuatu tingkah laku yang dihasilkan adalah memuaskan, peluang mengulang tingkah laku tersebut akan bertambah. Ia juga boleh dibahagikan kepada peneguhan positif dan peneguhan negatif. Peneguhan positif menyediakan pencetus yang terancang dan sesuai serta memungkinkan pengulangan tingkah laku yang diingini. Stumphauzer (1985) menyatakan bahawa dalam  konteks modifikasi tingkah laku, pencetusan yang disediakan seperti ganjaran dan harapan kepada remaja akan mengekalkan tingkah laku yang baik atau mengubah tingkah laku yang bermasalah dengan mengikut norma. Manakala peneguhan negatif merupakan stimuli yang dipindahkan dengan tujuan menguatkan tingkah laku positif supaya ia dapat diteruskan. Selain itu, terdapat juga peneguhan negatif yang boleh menyakiti seseorang individu kerana tingkah laku operannya kurang sesuai. Misalnya guru mengejek kesilapan seseorang murid di hadapan orang ramai.

Seperkara lagi, dendaan juga merupakan salah satu teknik modifikasi tingkah laku (Ee Ah Meng, 2001). Skinner menyatakan bahawa dendan hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat sahaja. Selepas itu, tingkah laku yang tidak diingini biasanya akan diulangi. Di samping itu, murid yang didenda kerana tidak menguasai sesuatu kemahiran, ini akan menyebabkan murid tersebut menimbulkan sikap kebencian terhadap pembelajarannya. Bagi reverse psychology pula, ia memerlukan kemahiran guru memahami psikologi, sikap, pandangan dan pemikiran murid berkenaan. Tujuan utama bagi teknik ini adalah mencabar murid agar melepaskan sikap negatif dan memupuk sikap positif demi membentuk tingkah laku yang diingini.  Sebagai contohnya, jika seorang guru ingin murid berdiam, beliau mungkin mengatakan dengan suara yang tegas seperti berikut, “Teruskan dan buat bising sekuat yang anda semua boleh.” Murid-muridnya akan diam dengan serta-merta kerana mereka memahami maksud sebenar yang disampaikan oleh guru. Justeru, dalam reverse psychology guru mengatakan sesuatu untuk mendapat suatu reaksi yang bertentangan.

Selain itu, teknik shaping juga merupakan salah satu teknik modifikasi tingkah laku. Menurut Mok Soon Sang (2011), teknik shaping digunakan untuk mengajar haiwan secara berperingkat supaya melakukan aktiviti permainan seperti dalam sarkas dan zoo. Di dalam sebuah makmal, Skinner memasukkan seekor tikus ke dalam sebuah kotak khas yang dikenali sebagai “Skinner Box” yang terdiri daripada tombol, alat memberi makanan, bekas makanan, lampu yang dapat dikawal nyalaannya. Disebabkan dorongan lapar, tikus berusaha keluar untuk mencari makanan. Semasa berusaha keluar dari kotak, tikus tertekan tombol dan makanan keluar. Semenjak itu, tikus menekan tombol apabila lapar dan makanan keluar secara beperingkat dengan berdasarkan peningkatan tahap pelaziman tikus tersebut, proses ini juga dikenali sebagai shaping. Justeru, ahli-ahli psikologi menyatakan bahawa proses shaping ini juga boleh digunakan untuk membentuk tingkah laku manusia yang diingini.

Guru juga boleh menggunakan teknik token economy untuk memodifikasikan tingkah laku murid-murid. Token economy merupakan satu sistem yang meneguhkan tingkah laku positif dengan memberikan token atau hadiah kepada murid-murid yang mencapai tingkah laku yang diingini. Misalnya, guru memberi bintang kepada murid-murid yang mendapat markah yang ditetapkan. Setelah murid berjaya mengumpulkan 10 bintang, dia boleh menukarkan hadiah seperti sekotak pensil warna daripada gurunya. Satu lagi teknik modifikasi tingkah laku yang boleh diamalkan oleh guru-guru adalah kontrak secara lisan atau bertulis. Dimana guru boleh membuat satu persetujuan di antara guru dengan murid setelah guru membincangkan dengan murid berkenaan. Jika kontrak dibuat secara bertulis, kontrak itu perlu ditandatangani oleh kedua-dua pihak dan jika murid melanggari, dia akan dihukum seperti yang ditetapkan dalam kontrak tersebut (Ee Ah Meng, 1999). 

Time out juga merupakan satu teknik modifikasi tingkah laku murid-murid. Dalam teknik ini, jika murid tidak menunjukkan tingkah laku yang diingini, dia akan dihantar ke satu lokasi yang ditetapkan oleh guru. Misalnya bagi murid yang tidak menyiapkan kerja rumah, guru boleh mengarahkan murid tersebut melengkapkannya dalam ruang time out. Murid tersebut dibenarkan masuk ke bilik darjahnya apabila dia berjaya menyiapkan kerja rumahnya. Time out ini adalah berkesan bagi murid-murid yang berumur di antara 4 hingga 12 tahun sahaja. Dimana masa yang diperuntukkan bagi teknik ini adalah bergantung kepada darjah keseriusan masalah tingkah laku murid tersebut. Seperkara lagi, modeling juga merupakan salah satu teknik modifikasi tingkah laku. Dimana ia juga dikenali sebagai pembelajaran pemerhatian. Hal ini kerana guru menunjukkan suatu tingkah laku yang baik di kalangan murid-murid yang bermasalah dengan menyuruh mereka membuat pemerhatian. Selepas itu, mereka akan disuruh untuk membuat simulasi menegnai keadaan yang diperhatikan supaya murid-murid boleh menunjukkan tingkah laku positif yang sama.

Teknik modifikasi pengurusan kendiri, peneguhan kendiri dan pengawalan kendiri mempunyai pendekatan yang sama dengan teknik modeling. Dalam memodifikasikan teknik ini, guru-guru dikehendaki memodelkan sesuatu jenis tingkah laku positif dan menerangkan secara eksplisit langkah-langkah yang harus ditunjukkan oleh murid-murid dalam mengikuti tingkah laku tersebut. Manakala pengurusan kendiri harus diimplementasikan sebelum tingkah laku bermasalah berlaku. Ketiga-tiga teknik modifikasi tingkah laku ini mengajar murid-murid untuk melengkapkan tugasan sendiri dan mengambil peranan yang aktif untuk memantau dan meneguhkan tingkah laku kendiri. Teknik pengasingan merupakan teknik yang terakhir bagi modifikasi tingkah laku murid-murid. Dalam teknik ini, murid-murid disuruh keluar daripada bilik darjah atau dimasukkan dalam kelas detensi untuk menjalankan hukuman yang ditetapkan oleh guru. Guru-guru membiarkan tingkah laku murid-murid yang bermasalah negatif dengan tidak memberi sebarang perhatian kepadanya. Teknik ini berdasarkan andaian bahawa tingkah laku yang tidak diteguhkan akan terhapus dengan sendirinya.

5.0 Kesimpulan
Tingkah laku bermasalah tidak boleh memandang remeh. Hal ini kerana ia akan menjejaskan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Setelah suatu tingkah laku bermasalah dikenalpasti, guru seharusnya menggunakan teknik modifikasi tingkah laku yang sesuai untuk menangani masalah tersebut. Pengajaran dan pembelajaran akan dijalankan dengan lancar apabila tingkah laku bermasalah diselesaikan. Guru juga dikehendaki menunjukkan amalan nilai-nilai murni atau teladan sebagai contoh kepada murid-murid. Pandangan dan kajian dari tokoh-tokoh juga boleh dijadikan sebagai panduan oleh pihak sekolah bagi merancang strategi-strategi untuk meningkatkan keberkesanan mengatasi tingkah laku bermasalah di kalangan murid-murid.

Bibliografi

Ee, A. M. (1999). Psikologi pendidikn I: Psikologi Pendidikan 

         (Semester I)Kuala Lumpur:  Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Ee, A. M. (2001). Pedagogi II (2nd ed.) (Semester II). Shah Alam, 
    
        Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. 

Mok, S. S. (2011). Psikologi pendidikan (2nd ed.).  Puchong, Selangor: 
       
         Penerbit Multimedia Sdn. Bhd.

Ragbir Kaur Joginder Singh. (2012). Panduan ilmu pendidikan untuk 

        DPLI 
psikologi. Subang Jaya, Selangor:

        Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.


Suppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd. 

        Shukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha, dan Hazalizah 

        Hamzah. (2009). Pembelajaran dan perkembangan pelajar. 

        Shah Alam, Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.


Internet

Teori Skinner: Teori modifikasi tingkah laku Skinner. (2010, Mei). 

         Dimuat turun dari http://akugpc.blogspot.com/2010/05/

         teori-skinner.html
       
Tingkah Laku Bermasalah. (2010, September). Dimuat turun dari
   
         http://www.scribd.com/doc/37767402/tingkahlaku-bermasalah
    

0 comments:

Post a Comment

.